Tot in 2008 speelde Hilde Rutten, CEO van Berghoff Belgium, op veilig. Na haar studies TEW en een master in internationaal marketingmanagement aan de Universiteit Hasselt bekleedde ze verschillende marketingfuncties, en schopte ze het tot exportverantwoordelijke bij Alphadent. Na de geboorte van haar eerste kind besloot ze opnieuw dicht bij huis in Limburg een baan te zoeken. Het werd Berghoff, dat potten en pannen produceert en wereldwijd verdeelt.
...

Tot in 2008 speelde Hilde Rutten, CEO van Berghoff Belgium, op veilig. Na haar studies TEW en een master in internationaal marketingmanagement aan de Universiteit Hasselt bekleedde ze verschillende marketingfuncties, en schopte ze het tot exportverantwoordelijke bij Alphadent. Na de geboorte van haar eerste kind besloot ze opnieuw dicht bij huis in Limburg een baan te zoeken. Het werd Berghoff, dat potten en pannen produceert en wereldwijd verdeelt. Na vier jaar als adjunct-directeur op de hoofdzetel nam ze het grootste risico uit haar carrière: ze zou Berghoff Belgium overnemen. Niet eenvoudig, omdat het bedrijf verlies maakte in een verzadigde markt. "Diverse banken bekeken me scheef toen ik voor de financiering binnensprong", vertelt Rutten. "Ik geloofde sterk in het product en de combinatiemogelijkheden van het gamma. Het was geen eenvoudige beslissing." In plaats van alleen de consument aan te spreken, begon ze ook bedrijven en de horeca te bewerken. Nu leggen Rutten en haar vijf werknemers mooie cijfers neer. De omzet van de eerste vier maanden van 2012 ligt 65 procent hoger dan die in dezelfde periode vorig jaar. In 2008 bedroeg de omzet nog 800.000 euro, dit jaar komt Berghoff uit op zo'n 2,5 miljoen euro, met een verwachte winst na belasting van 190.000 euro. "De crisis helpt ons", zegt Rutten. "Iedereen is op zoek naar opportuniteiten. Ik kon als nieuwe speler aantonen dat ons gamma voor de consument goedkoper is dan andere merken, een goede combinatie van prijs, kwaliteit en design heeft en mooie marges voor de retailers biedt." Toch zijn het niet alleen de groeicijfers waarmee ze het schopte tot ambassadrice van het vrouwelijke ondernemerschap bij de Europese Commissie en ook de Livia Award van Unizo won. "Toen ik vier jaar geleden begon, kende ik niemand. Ik begon te netwerken bij Mabizz, een netwerk voor vrouwelijke ondernemers. Gemiddeld twee avonden per week. Het heeft me veel vertrouwen gegeven, ik leerde veel mensen kennen en kon gratis mijn producten promoten." Dat ze af en toe op het podium klimt, legt haar geen windeieren. "Spreken is de makkelijkste manier om contact te leggen. Achteraf word je aangesproken door mensen die interesse hebben om te netwerken." Laat u coachen. Voor de zaken die Rutten minder goed beheerst, neemt ze coaches en externe bureaus onder de arm. Ze vindt het bijvoorbeeld moeilijk om zaken uit handen te geven. Dat is nochtans essentieel om in een groeiend bedrijf straks de stap van ondernemer naar manager te zetten.