Kennis is macht

Anthonissen & Associates is het grootste onafhankelijke communicatieadviesbureau van Vlaanderen. Financiële communicatie is de voornaamste activiteit.

P eter Anthonissen (45) is de drijvende kracht achter Anthonissen & Associates. “Ik ben jurist van opleiding en studeerde achtereenvolgens aan Ufsia, UIA, KU Leuven en Cambridge,” antwoordt hij als hem wordt gevraagd waar zijn kennis vandaan komt. “Na mijn studies werkte ik korte tijd als advocaat aan de balie te Antwerpen, als adviseur voor enkele ministers en als journalist bij Het Volk, De Standaard en De Financieel-Economische Tijd. Eind 1987 startte ik met Anthonissen & Associates – eerst in joint venture met de BBDO-groep, om vier jaar later via een MBO zelf de zaak in handen te nemen.”

Vandaag behoort Anthonissen & Associates tot de top vijf van de grootste communicatieadviesbedrijven in België en is het het grootste onafhankelijke bureau in de Vlaamse communicatiesector. De belangrijkste concurrenten zijn onder meer Interel-Mariën, ECS, Shandwick en Porter Novelli Ellips.

“De vorige jaren hebben we tien procent van de zeventig beursintroducties voor onze rekening genomen,” verklaart Peter Anthonissen. “We hebben de beursintroducties begeleid van onder meer Gimv, Van De Velde, Brantano en Intervest.” Financiële communicatie of investor relations behoort tot de hoofdactiviteit van dit communicatiebureau. Ze zorgt voor 40% van de totale omzet. Crisiscommunicatie en het strategisch advies staan voor respectievelijk 25% en 20%. De overige 15% wordt verspreid over interne communicatie, milieucommunicatie en public affairs- en lobbywerkzaamheden.

In 1999 leverde dat alles samen een omzet van ruim 78 miljoen frank op (plus 20%). Dit jaar verwacht Peter Anthonissen een groei van rond de 30%. Op dit moment heeft Anthonissen vijftien medewerkers verspreid over de kantoren in Antwerpen en Brussel.

“Ons geheim? We zijn een bedrijf dat op een groot aantal domeinen aan de spits staat. Zo waren we eind jaren tachtig bij de eersten om ons volledig te informatiseren en we stonden ook op de eerste rij toen we al onze medewerkers over een persoonlijk e-mailadres lieten beschikken. Nu klinkt dat evident, maar enkele jaren geleden was dat innoverend,” aldus Anthonissen. “Ook op inhoudelijk vlak volgen we de laatste trends. In eerste instantie doen we dat door een nauw contact te onderhouden met ons netwerk van correspondenten van buitenlandse communicatieadviesbureaus. Op de belangrijkste Europese markten hebben wij sinds geruime tijd contacten met communicatie-adviseurs die dezelfde maatstaven hanteren als wij en die zich ook in de top van hun land bevinden. We steken ook ieder jaar in het Verre Oosten en in de Verenigde Staten ons licht op over de jongste evoluties. Kennis is macht en intelligent communiceren is met die macht effectief iets doen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content