Alain Flausch Secretaris-generaal duurzaam openbaarvervoernetwerk UITP

"Volg wat je graag je doet. Je carrière is een zaak, maar je leven is veel belangrijker. Het vraagt talent om de dingen die je graag doet in overeenstemming te brengen met je loopbaan. Mijn parcours verschilt van dat van Josselin. Ik heb een MBA gevolgd. Kennis is een grote hefboom. Je mag het belang van je universitaire opleiding niet onderschatten. Ik het het gevoel dat de mensen die hun voorstellen en ideeën op een heldere manier kunnen onderbouwen, de grootste kans hebben hogerop te raken."
...

"Volg wat je graag je doet. Je carrière is een zaak, maar je leven is veel belangrijker. Het vraagt talent om de dingen die je graag doet in overeenstemming te brengen met je loopbaan. Mijn parcours verschilt van dat van Josselin. Ik heb een MBA gevolgd. Kennis is een grote hefboom. Je mag het belang van je universitaire opleiding niet onderschatten. Ik het het gevoel dat de mensen die hun voorstellen en ideeën op een heldere manier kunnen onderbouwen, de grootste kans hebben hogerop te raken." "Tot zes jaar geleden was ik de CEO van de MIVB, sindsdien werk ik voor UITP, een internationale organisatie die openbaar vervoer bevordert. We zijn pioniers in het nadenken over intelligent transport. Toen ik in 2002 aan het hoofd van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB kwam, ging het erom een oude dame nieuw leven in te blazen. Dat heb ik gedaan door een visie en een strategie te formuleren, en door te luisteren. Management by walking. Niet alleen met de top, maar ook met de chauffeurs ben ik gaan praten. Er is een link tussen hoe betrokken het personeel is bij het strategische plan en de klantgerichtheid van een bedrijf." "Voor leiderschap word ik heel sterk geïnspireerd door de burgemeesters van grote steden, zoals Michael Bloomberg van New York, Sadiq Khan van Londen en Anne Hidalgo van Parijs. De nationale politiek vind ik weinig inspirerend. In de steden zullen we leren hoe de vooruitgang zich zal ontwikkelen." "Ik wilde beter begrijpen hoe je stap voor stap een carrière uitbouwt. Zeker als je, zoals ik, al acht jaar voor hetzelfde bedrijf werkt, is het interessant te kunnen praten met iemand van buiten het bedrijf over de vraag of ik op de goede weg ben en of ik de goede keuzes heb gemaakt. Als je voor een groot bedrijf als Proximus werkt, vraag je je soms af of je niet gewoon een nummer bent naast vele andere. Hoe zorg je ervoor dat je wordt opgemerkt?" "Bij Proximus zijn er drie divisies. Je hebt de afdeling voor particulieren en voor bedrijven, en daarnaast de afdeling wholesale. Voor die laatste, volledig nieuwe afdeling werk ik. We zijn met zijn drieën. Onze producten bieden diensten aan de alternatieve telefoonoperatoren in België, die geen eigen infrastructuur hebben. Ik ben verantwoordelijk voor de missie, de strategie van die afdeling en zoek naar groeikansen." "Ik geloof heel erg in co-creatie. Als je erin slaagt met je werknemers of in je divisie samen te geloven in een verhaal, dan voelt je baan veel natuurlijker en eenvoudiger aan. Je kunt natuurlijk als leider met je eigen visie komen - dat wordt ook van je verwacht - maar het is goed ruimte te laten voor de inbreng van de anderen. Het draait om hun en niet mijn expertise. Ik haal veel inspiratie uit de boeken van Simon Sinek. Hij legt uit hoe je door discussie, openheid en wederzijds begrip samen tot oplossingen kunt komen."