Als uw vlucht vertraging heeft, kunt u van de luchtvaartmaatschappij een schadevergoeding vragen. Dat recht hebt u als u met een Europese maatschappij vliegt, en landt of opstijgt op een Europese luchthaven. Het maakt daarbij geen verschil uit of u met een lijnvlucht of met een charter op reis gaat, en of u met een klassieke of met een lagekostenmaatschappij vliegt.
...

Als uw vlucht vertraging heeft, kunt u van de luchtvaartmaatschappij een schadevergoeding vragen. Dat recht hebt u als u met een Europese maatschappij vliegt, en landt of opstijgt op een Europese luchthaven. Het maakt daarbij geen verschil uit of u met een lijnvlucht of met een charter op reis gaat, en of u met een klassieke of met een lagekostenmaatschappij vliegt. De schadevergoeding bedraagt tussen 250 en 600 euro per persoon, afhankelijk van de lengte van het traject. U krijgt die tegemoetkoming als u met een vertraging van drie uur of meer op uw bestemming komt. Volstaat die vergoeding niet om uw schade te vergoeden, dan kunt u soms een aanvraag indienen om een hogere compensatie te krijgen. De maatschappij hoeft geen vergoeding te betalen als ze zich kan beroepen op buitengewone omstandigheden die ze niet kon vermijden. Bij belangrijke vertragingen hebt u ook recht op verzorging en bijstand door de luchtvaartmaatschappij. Bij korte vluchten geldt dat voor vertragingen vanaf twee uur, en bij lange vluchten voor vertragingen vanaf drie of vier uur. De maatschappij moet maaltijden en verfrissingen aanbieden in verhouding tot de wachttijd. U hebt ook recht op twee gratis telefoongesprekken. Als dat nodig is, moet de maatschappij hotelaccommodatie en vervoer daarnaartoe ter beschikking stellen. Bij een vertraging van minstens vijf uur na de geplande vertrektijd kunt u afzien van de reis en eisen dat de maatschappij uw ticket terugbetaalt. U kunt ook vragen dat ze de kosten voor een retourvlucht naar uw vertrekpunt betaalt. Gaat uw bagage verloren of raakt ze beschadigd, dan hebt u recht op een vergoeding van maximaal 1300 euro. U moet over het bedrag onderhandelen. De maatschappij kan haar aansprakelijkheid afwijzen als ze kan bewijzen dat de bagage een gebrek vertoonde, of dat u een fout hebt gemaakt. Als uw bagage meer waard is dan 1300 euro, kunt u bij het inchecken een zogenoemde 'bijzondere verklaring omtrent belang' invullen. U verzekert uw bagage zo voor een hoger bedrag. Daarvoor moet u wel een toeslag betalen. Als uw bagage daarna beschadigd of verloren raakt, krijgt u de aangegeven waarde terugbetaald. Houd er rekening mee dat de algemene transportvoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij een lijst van artikelen kan bevatten waarvoor ze geen verantwoordelijkheid opneemt. Bagage wordt als verloren beschouwd als ze na 21 dagen niet opduikt. Komt uw bagage op de heenreis niet op uw bestemming aan en kan het vliegbedrijf niet garanderen dat die binnen een redelijke termijn wordt geleverd, dan kan de maatschappij een kit met noodzakelijke artikelen aanbieden. Doet ze dat niet, dan kunt u zelf een aantal noodzakelijke artikelen aankopen, zoals kleding en verzorgingsartikelen. Houd de aankoop- en de betalingsbewijzen bij. U mag vragen dat de maatschappij die kosten terugbetaalt, als ze redelijk zijn. Raakt uw bagage vermist op de terugvlucht, dan geldt dat niet. Er wordt dan van uitgegaan dat u thuis de noodzakelijke spullen hebt om zich uit de slag te trekken. Vindt u uw bagage niet na een vlucht of merkt u dadelijk dat ze beschadigd is, meld dat dan meteen op de luchthaven. U krijgt een bewijs van die melding. Merkt u de schade pas thuis op, dan moet u binnen de zeven dagen een aangetekende brief sturen naar de luchtvaartmaatschappij. Een vraag tot terugbetaling van de noodzakelijke artikelen die u hebt gekocht, moet u zo snel mogelijk indienen. Hebt u de vlucht samen met een hotel geboekt bij dezelfde touroperator, dan kunt u proberen ook van hem een schadevergoeding te krijgen. Weigert hij op die vraag in te gaan, dan kunt u de zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen.JAN ROODHOOFT