Kawasaki biedt met de 1400 GTR een Japans alternatief in het toersegment. Toermodellen doen het goed. Niet alleen voor verre reizen en weekendtrips, maar ook in het woon-werkverkeer. De grote stroomlijnkuipen met hoge ruit houden de rijder uit de wind en de regen. De grote zijkoffers bieden veel plaats voor bagage.
...

Kawasaki biedt met de 1400 GTR een Japans alternatief in het toersegment. Toermodellen doen het goed. Niet alleen voor verre reizen en weekendtrips, maar ook in het woon-werkverkeer. De grote stroomlijnkuipen met hoge ruit houden de rijder uit de wind en de regen. De grote zijkoffers bieden veel plaats voor bagage. In de dagelijkse files zie je opvallend veel BMW RT-motoren tussen de auto's door. BMW is mede dankzij een ijzersterk imago en betrouwbaarheid populair bij woon-werkverkeerrijders. Alternatieven zijn de 1300 cc Pan-European van Honda, Yamaha heeft een 1300 cc FJR en Kawasaki de 1400 GTR. Wij reden met de zware Kawasaki. Die heeft alles wat een goede toermotor moet hebben: vier cilinders, 1352 cc, zes versnellingen, handvatverwarming, cardanaandrijving, een forse kuip, twee zijkoffers, een vermogen van 155 pk en veel koppel. De K1400 GTR kwam in 2008 in het aanbod van Kawasaki en kreeg vorig jaar al een update. De motor heeft nu ABS, tractiecontrole (niet om de bestuurder sneller te laten rijden, maar om hem extra zekerheid te geven, volgens Kawasaki), standaard handvatverwarming, een verbeterde stroomlijnkuip en een groter scherm. Allemaal zaken die het rijden in files in diverse weersomstandigheden aangenamer maken. Rijklaar haalt de 1400 GTR 300 kilo op de weegschaal. Dat is zwaar, maar bij het rijden, ook bij lage snelheden, voel je dat gewicht nauwelijks. In de file en in stadsverkeer is de motor secuur te sturen. Je zit rechtop op de motor, hebt een goed overzicht en rijdt ontspannen. De zijkoffers maken de motor niet te breed, zodat je nog altijd tussen de rijen auto's door kunt schieten. Grote afstanden zijn geen probleem met de Kawa. Je rijdt met groot gemak rustig een paar uur achtereen. In de hoogste, zesde, versnelling wijst de toerenteller bij 120 kilometer per uur 3500 toeren per minuut aan. Het rode gebied begint pas bij 9000 toeren. Power zat dus. De rijwind wordt goed van je weggehouden zodat je weinig of geen last hebt van pijnlijke schouders. Enig nadeel is het zadel. Na een uur snelweg begin je toch al je achterwerk te voelen. De voetsteunen zouden overigens ook wat lager en meer naar voren mogen staan. Motor: vloeistofgekoelde 1352 cc viercilinder in lijn vier kleppen per cilinder, zes versnellingen, cardanaandrijving Vermogen: 155 pk bij 8800 toeren per minuut Zithoogte: 815 mm Gewicht (rijklaar): 304 kilo Tankinhoud: 22 liter Prijs: 17.699 euroGoede weerbescherming Ontspannen zitDoorzitten op lange ritten Koffers lastig bij op- en afstappenAD VAN POPPEL