Katrien Huygens bekleedde dertien jaar lang marketingfuncties in verschillende bedrijven. Haar laatste baan in dienstverband was die van marketingmanager bij de projectontwikkelaar Matexi. Daarna besloot ze haar eigen marketingbureau op te starten. Amcam staat voor Advanced Marketing Consulting and Management. "Enkele kennissen waren hun eigen bedrijf gestart en vroegen mij om hulp bij hun marketing. Zo is het idee van een eigen marketingbureau beginnen te rijpen. Ik kon mijn ervaring als marketingmanager bij bedrijven als Hain Celestial en Matexi inzetten om kmo's te helpen hun marketing beter te structureren e...

Katrien Huygens bekleedde dertien jaar lang marketingfuncties in verschillende bedrijven. Haar laatste baan in dienstverband was die van marketingmanager bij de projectontwikkelaar Matexi. Daarna besloot ze haar eigen marketingbureau op te starten. Amcam staat voor Advanced Marketing Consulting and Management. "Enkele kennissen waren hun eigen bedrijf gestart en vroegen mij om hulp bij hun marketing. Zo is het idee van een eigen marketingbureau beginnen te rijpen. Ik kon mijn ervaring als marketingmanager bij bedrijven als Hain Celestial en Matexi inzetten om kmo's te helpen hun marketing beter te structureren en te monitoren." "Dit is vandaag echt een hiaat bij veel kmo's. Ik stelde vast dat veel kmo-leiders de return on investment van marketingbudgetten onvoldoende kennen. Ze geven dus te veel geld uit aan marketing waarvoor ze te weinig terugkrijgen. Ik stelde ook vast dat kmo's zich wel laten adviseren over marketing, maar dat ze achteraf handen te kort komen om het werk effectief uit te voeren. Ook hier brengen we oplossingen: we adviseren niet alleen, we voeren mee uit. KATRIEN HUYGENS. "Zeker en vast. Niet elk bedrijf heeft zijn eigen marketingverantwoordelijke, laat staan een aparte marketingafdeling. De eigenaar of zaakvoerder neemt marketing er vaak bij, maar dat is geen ideale situatie. Dat betekent dat marketingacties 'ad hoc' worden uitgevoerd zonder een strategisch kader en degelijke opvolging, en dat de eigenaar zich bovendien niet kan concentreren op de kernactiviteit. Ik neem hier de rol van marketing executive over." HUYGENS. "Ik heb het concept op papier gezet en getoetst bij vrienden, familie, eigen netwerk. Ik heb ex-collega's en relaties gebeld, behoeften gedetecteerd en werkwijzen toegelicht. Ik koos bij klanten voor kortlopende contracten als kennismaking. Intussen stel ik vast dat die contracten systematisch verlengd worden. Amcam houdt rekening met beperktere budgetten, we werken vooral samen met andere freelancers en kleinere bureaus zodat het allemaal heel flexibel en budgetvriendelijk is." HUYGENS. "Wij zijn geen reclamebureau dat zo veel mogelijk advertising probeert te verkopen en dat ook voor veel concurrerende bedrijven uit dezelfde sector werkt. We zijn ook geen puur consultancybureau dat alleen maar advies geeft. We zijn een marketing executive bureau: er wordt dus niet alleen gesproken over acties, ze worden ook omgezet in de praktijk. Bovendien hebben we een specifieke aanpak ontwikkeld om de return on investment van marketingbudgetten te meten en te evalueren." HUYGENS. "Ik focus in de eerste plaats op kmo's uit de vastgoedsector, maar ik breid mijn activiteit ook uit naar andere sectoren. Momenteel werk ik voor een dozijn bedrijven waaronder Matexi, Structura.biz, Aura Estates, Mitiska Reim, ThyssenKrupp Encasa en Obumex. Ik zie nog heel wat groeimogelijkheden, want kmo's zijn het beu grote budgetten te besteden aan grote reclamebureaus waarvan ze de return niet of onvoldoende kunnen inschatten." A.M."Ik stelde vast dat veel kmo-leiders de return on investment van marketingbudgetten onvoldoende kennen"