KATOEN NATIE

Officieel zal hij het nooit toegeven, maar insiders weten dat Fernand Huts, topman van Katoen Natie, de containerbusiness heeft afgeschreven. Dat leek ook zo in de rand van de persconferentie over de meerderheidsparticipatie die de Antwerpse goederenbehandelaar nam in Jongerius Technology and Engineering Group.

Dit bedrijf (omzet: 700 miljoen frank) is de marktleider in de Benelux als engineering contractor voor onder meer chemische en farmaceutische producten. Jongerius bouwt in de fabriek installaties die bulk ontvangen, intern transporteren en doseren voor het productieproces. Deze activiteit is complementair met die van Katoen Natie, dat wereldwijd logistieke platformen bouwt om bulk te verzenden. Huts: “Door de samenwerking positioneren we ons als logistiek bedrijf in het hart van chemische bedrijven.”

Jongerius wordt geleid door de Nederlander Jan Kievit. Via J-Tec is het bedrijf actief in Nederland, onder meer voor DuPont de Nemours en Shell. “Onze Nederlandse antenne brengt Katoen Natie dichter bij de Rotterdamse chemie, waar het nog niet actief is,” klinkt het bij Kievit. “Met het oog op de uitbouw van de Tweede Maasvlakte, die vooral voor de chemie wordt uitgebouwd, is dat een strategisch voordeel.”

Katoen Natie evolueerde de voorbije jaren van een maritiem bedrijf naar een logistieke groep. Hessenatie en Noord Natie konden met hun twee scheldeterminals belangrijke rederijen van Katoen Natie weglokken. Dit zal er niet op verbeteren, nu Hessenatie/ MSC ook de derde containerterminal op Linkeroever mag bouwen en Cast uit Zeebrugge wordt weggelokt naar de vierde containerterminal. Als deze rederij tenminste een akkoord vindt met Katoen Natie/Seaport Terminals, dat deze Cast-trafieken behandelt op zijn Flanders Container Terminal.

Fernand Huts, over de omschakeling naar de logistieke processen voor de (petro)chemie: “In de pers haalden we al eerder uit naar de oneerlijke concurrentie – en dat neem ik niet terug – van andere goederenbehandelaars inzake de behandeling van containers. Om te kunnen overleven, bouwden we via een circelbeweging stilletjes een leiderspositie uit in een totaal andere sector. Daar staan de traditionele maritieme bedrijven nergens. Dát is onze niche.”

Huts blijft vaag over de vraag of hij nu al dan niet de trafieken van CP Ships (inbegrepen die van dochter Cast) wil behandelen op de vierde terminal. Hij ontkent het gerucht dat hij de containerbusiness wil verlaten. “Wij behoren in deze niche tot de toptien van Europa,” zegt hij. “Wij behandelen twee keer zoveel containers als alle operators samen in de haven van Marseille. Sommige concurrenten nemen hun dromen voor waar aan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content