Kathedralen anno 2000

Wijnegem en CentrO dansen op het graf van Fenix.

Het is nu wel zeer onwaarschijnlijk geworden dat het Fenix Shopping Center (gepland op de Genkse mijnterreinen) nog uit de as zal verrijzen. CentrO in Oberhausen en het Wijnegem Shopping Center kunnen hier niet rouwig om zijn: de gevreesde concurrent komt er niet.

STERKE OMZETCIJFERS.

Wijnegem Shopping groeide de voorbije jaren uit tot een waar succes. De bezettingsgraad van de winkelruimten en het aantal bezoekers overtreffen de stoutste verwachtingen. Na de uitbreiding vorig jaar (de plaatselijke Sarma-vestiging werd omgebouwd tot extra winkeloppervlakte) beschikt Wijnegem nu over 57.400 vierkante meter winkelruimte, 240 winkels en 3400 parkeerplaatsen. De huurprijzen zijn sinds de opening van het winkelcentrum in 1993 fors gestegen. Hoeveel hoger ze momenteel liggen, is moeilijk te zeggen, aangezien de huurprijzen verschillen naargelang van de activiteit die een winkelvestiging uitoefent, de ligging van de winkel en het aantal gehuurde vierkante meter. De huurprijzen variëren ruwweg van 6000 tot 30.000 frank per vierkante meter per jaar.

De vlotte invulling van de nieuw bijgekomen winkels, de gestegen huurprijzen en de hoge bezoekersaantallen vormen een bewijs van het succes van Wijnegem Shopping. Volgens André Mailleux van makelaar Healey & Baker zijn de omzetcijfers van de winkels in Wijnegem de voorbije jaren forser gestegen dan in gelijk welk ander Belgisch winkelcentrum ook.

WINKELEN ALS ONTSPANNING.

Healey & Baker was eveneens verantwoordelijk voor de invulling van de winkelruimten in het grote festive shopping-complex CentrO in het Duitse Oberhausen. CentrO telt officieel – wie telt zoiets na? – de toegestane 70.000 vierkante meter winkelruimte, verdeeld over 200 winkels (slechts één ervan stond in januari 1998 leeg) op twee verdiepingen. CentrO trok in 1997 meer dan 25 miljoen bezoekers, of zowat 70.000 bezoekers per dag. Tijdens de drukste (eindejaars)week kreeg het centrum 700.000 bezoekers over de vloer. Die hebben waarschijnlijk minder moeite om een parkeerplaats te vinden dan de klanten van Wijnegem. De 3400 plaatsen voor de 57.000 vierkante meter van Wijnegem lijken immers maar pover in vergelijking met de meer dan 10.000 plaatsen in de buurt van CentrO (2000 plaatsen rond het sportstadion inbegrepen).

Het succes van CentrO kan deels worden verklaard door de uitstekende ligging. Oberhausen ligt in het dichtbevolkte Ruhrgebied. Binnen een straal van een half uur autorijden wonen 5,25 miljoen mensen. Voor 15 miljoen mensen ligt CentrO slechts een uurtje weg. Die bezoekers komen echter niet alleen voor het winkelaanbod. CentrO is het eerste project op het Europese vasteland dat is opgebouwd volgens het zogenaamde festive shopping-principe: winkelen in combinatie met ontspanning. Naast het winkelcentrum bevinden zich op de 3 hectaren van de voormalige vestiging van staalreus Thyssen een sportarena (11.500 plaatsen), een bioscoopcomplex ( Warner Brothers, 9 zalen, 2500 stoelen), een promenade (met Planet Hollywood als aantrekkingspool), watersportactiviteiten, een grote hal met eetgelegenheden ( Oase) en een park.

Het winkelcentrum blijft de belangrijkste aantrekkingspool. Maar het randgebeuren is niet onbelangrijk in het geheel. Het park en de drank- en eetgelegenheden lokken op zonnige zondagen vaak 30.000 bezoekers, dit terwijl de winkels op dat ogenblik gesloten zijn. Bereikbaar is het complex zeker: een aantal autowegen sluit aan op CentrO en de festive shopping-markt heeft een eigen tram- en busstation. Elke 90 seconden stopt hier tijdens weekdagen een bus of een tram. En 20% van de bezoekers maakt gebruik van het openbaar vervoer. Een getal dat in Wijnegem heel wat lager ligt.

CentrO is evenwel niet af. In de nabijheid van het winkelcentrum komt weldra een tweede hotel en een music hall. De aanvankelijk geplande kantoorruimten zijn niet allemaal gebouwd: de 5000 tot nog toe gerealiseerde vierkante meter zijn slechts voor de helft in gebruik genomen.

In het winkelcentrum zelf blijkt het aantrekken van huurders veel minder een probleem. Twintig ketens openden in CentrO hun eerste Duitse vestiging (waaronder het Belgische Apple’s). De grootste publiekstrekkers ( ‘anchor tenants’) zijn Kaufhoff (neemt 21.000 m² in, waarvan 13.000 m² zuivere verkoopoppervlakte), C&A (4500 m² zuivere verkoopoppervlakte), Sinn (8500 m²) en HMV.

Schaduwzijde van het CentrO-gebeuren is de weerslag op de binnensteden van Oberhausen en Essen. Net zoals Wijnegem een nefaste invloed had op het winkelgebeuren in Brasschaat, Wilrijk, perifere Antwerpse winkelstraten als de Abdijstraat en zelfs de Antwerpse Meir, bleek CentrO dodelijk voor vooral het commerciële vastgoed in Essen, voorheen dé winkelstad bij uitstek van het Ruhrgebied. De huurprijzen in Essen zijn sinds de opening van CentrO (najaar 1996) fors gedaald. Bovendien is er voor het eerst sinds lang sprake van leegstand op de A-liggingen in de Essense binnenstad. Vooral de textielwinkels hebben het moeilijk. Niet verwonderlijk als men weet dat het winkelaanbod in CentrO voor 53% uit textielzaken bestaat.

G.W.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content