De eerste X3 kwam in 2004 op de markt, de tweede generatie pas eind vorig jaar. Een levensduur van zes jaar, het is lang voor een auto. Niet alleen omdat de consument tuk is op nieuwe dingen, zeer zeker als hij wat meer budget heeft voor zijn wagen. Ook omdat de concurrentie niet stil staat. Sinds 2004, toen BMW zowat als eerste een compacte luxe-SUV bouwde, is er nogal wat bijgekomen. Als je de BMW X3 van de eerste generatie naast modellen als de XC60 van Volvo, de Q5 van Audi of de GLK van Mercedes ging parkeren, dan mo...

De eerste X3 kwam in 2004 op de markt, de tweede generatie pas eind vorig jaar. Een levensduur van zes jaar, het is lang voor een auto. Niet alleen omdat de consument tuk is op nieuwe dingen, zeer zeker als hij wat meer budget heeft voor zijn wagen. Ook omdat de concurrentie niet stil staat. Sinds 2004, toen BMW zowat als eerste een compacte luxe-SUV bouwde, is er nogal wat bijgekomen. Als je de BMW X3 van de eerste generatie naast modellen als de XC60 van Volvo, de Q5 van Audi of de GLK van Mercedes ging parkeren, dan moest je stilaan een verstokte BMW-fan zijn om hem nog te kiezen. De nieuwe X3 is dan ook een heel andere auto geworden. Om te beginnen is hij serieus gegroeid: 8 centimeter langer, 3 cm breder en 1 cm hoger. Niet alleen om in de binnenruimte een duidelijker verschil te maken met de kleinere X1 en te vermijden dat die aan de verkoop van de X3 bleef knabbelen - kannibalisme noemt men dat in de autowereld - ook en vooral omdat hij nu groter is dan de bovengenoemde concurrenten. Kannibalisme in het eigen gamma vermijden, is niet alleen belangrijk: het is moeilijker dan ooit, met die ontelbare modellen en versies die de meeste grote merken tegenwoordig in de showroom zetten. Is de nieuwe X3 nu helemaal uit de schaduw van de kleinere X1 getreden, dan valt zijn schaduw nu gedeeltelijk over de grotere X5. Met zijn weelderige binnenruimte biedt de X3 meer dan ooit een alternatief voor die X5. Achterin heb je nu minstens evenveel ruimte om er met twee volwassenen heel comfortabel te zitten. De koffer is serieus gegroeid. Bovendien is de X3 in tegenstelling tot de X5 verkrijgbaar met een zeer krachtige maar kleinere en dus zuinigere 2.0 turbodiesel van 163 of 185 pk. De 'kleinste' versie is fiscaal gunstiger, maar u zult het verschil niet voelen. Het maximale koppel is immers in beide gevallen gelijk. In de X5 is de kleinste diesel de 3 literversie. De grootste inlevering die je bij deze vorm van downsizing doet, naast minder uitstraling en prestige, is de akoestische ervaring: de 2 liter van de X3, die nu iets zachter is afgeveerd maar al zijn dynamische kwaliteiten behoudt, heeft niet dat verfijnde geluid van de 3 liter zescilinder. Bovendien vonden we hem een ietsje lawaaierig uit de hoek komen. Maar zuiver in prestaties staat hij zijn mannetje: niet eens een volle seconde trager dan de 3 liter van de X5 in de sprint van 0 naar 100 per uur. En dat terwijl hij in zijn instapversie toch wel 15.000 euro goedkoper is. Motor: 1995cc Vermogen: 184 of 163 pk bij 4000 toeren Prestaties topsnelheid: 210 km/u 0-100 km/u in 8,5 sec. Testverbruik: 7,9 liter CO2-uitstoot bij normverbruik van 5,6l: 149 gr/km Instapprijs: 40 600 euro Alternatief voor X5 Geluid van 2.0 diesel JO BOSSUYT