Vorige week werd in Brussel de eerste vestiging van Kang'oo "gedoopt" (de winkel was al sinds augustus open). Kang'oo staat voor een nieuw concept in de krantenwinkels en is een initiatief van Tabacofina-Vander Elst.
...

Vorige week werd in Brussel de eerste vestiging van Kang'oo "gedoopt" (de winkel was al sinds augustus open). Kang'oo staat voor een nieuw concept in de krantenwinkels en is een initiatief van Tabacofina-Vander Elst. Guy-Michel Hustinx (Tabacofina-Vander Elst) zag een nieuwe manier van het uitbaten van kranten- annex tabakswinkels in Nederland (met de naam Primera) en begon eind vorig jaar dat concept aan de Belgische markt aan te passen. Waar komt het op neer? Hustinx zegt dat er zo'n 5000 verkooppunten zijn voor kranten en tabaksartikelen, aangevuld met producten als snoep, chips, softdrinks, Lotto. Het merendeel wordt gerund door zelfstandigen, maar niet altijd op een even professionele manier, beweert Hustinx. Door met aanbieders van producten en de zelfstandigen samen te gaan, wil hij daarin verandering brengen. Hustinx: "Kang'oo is een concept dat het beheer van zo'n zaak allesomvattend maakt. Bedoeling is om de verkooppunten te optimaliseren. We werken daarvoor op basis van een combinatie van categorieën. Voor elke categorie van producten hebben we contacten gelegd met een fabrikant." Die fabrikanten brengen hun kennis van de markt en de producten in. In de meeste gevallen gaat het om marktleiders: Kodak voor films, Sony voor muziek, Tabacofina voor tabak, Mediaxis voor tijdschriften, Interbrew voor bieren, Coca-Cola voor frisdranken, Stimorol voor kauwgom... Zij geven aan hoe een winkel het best kan worden ingedeeld. En de winkelier kan op basis van de scanning-kassa een beeld krijgen van zijn verkopen en op die manier zijn voorraden zo klein mogelijk houden. Hustinx stelt ook dat de basis een win-winsituatie voor alle partijen is. Daartoe werd een cv opgezet waarin zowel de winkeliers als de fabrikanten en het management van Kang'oo een aandeel hebben. De deelnemende fabrikanten hebben echter geen monopolie in de winkel. Er wordt - indien mogelijk - ook plaats gemaakt voor concurrenten (een uitzondering is het assortiment films, waar Kodak alleen aanwezig is). Zo krijgt Philip Morris, de aartsvijand van Tabacofina-Vander Elst, ook ruimte voor Marlboro en L&M. De kangoeroe is het dier dat ook op de verpakking van Winfield (een product van Tabacofina-Vander Elst) staat. Puur toeval, meent Hustinx: "Een kangoeroe maakt sprongen. De mensen moeten ook even binnen kunnen springen in de Kang'oo-zaken." De naam kwam er na enkele creatieve sessies van Total Design (dat de hele inrichting, de kleurstelling en het logo van het project ontwierp). Tabacofina-Vander Elst nam ook contact op met Renault om een conflict over die naam (Renault heeft immers de Kangoo in het gamma) vóór te zijn. Kang'oo heeft nu nog maar één winkel. Maar dat moeten er snel meer worden. Als er een bepaalde kritische massa van zaken is, kan er aan een eigen folder worden gedacht, zoals in Nederland bij Primera (dat een folder van acht bladzijden aanbiedt met promoties van de partners). Men zoekt momenteel naar nieuwe vestigingsplaatsen waar veel mensen langskomen. Hustinx: "Het eerste jaar proberen we acht zaken te hebben. Daarna komt het erop aan de zelfstandigen te overtuigen van het voordeel. In Nederland ging dat aanvankelijk langzaam, maar nu komen er 30 à 35 winkels per jaar bij." Bij onze noorderburen zijn er al meer dan 160 Primera-shops.