M ick Daman (40), commercieel directeur bij verzekeringsmaatschappij Omob (binnenkort actief onder de naam Ethias), is verrast met zijn nominatie voor Marketeer van het Jaar 2003. In de zomer vroeg Stichting Marketing zijn cv, omdat hij bij de tien laatst weerhouden kandidaten zat. Dat was al een behoorlijke verrassing, want Daman had zijn kandidatuur niet eens zelf ingediend. Onlangs hoorde hij bij de laatste drie genomineerden te zijn. Vreemd, want vorig jaar had hij zijn kandidatuur wel zelf ingestuurd en werd hij blijkbaar te licht bevonden.
...

M ick Daman (40), commercieel directeur bij verzekeringsmaatschappij Omob (binnenkort actief onder de naam Ethias), is verrast met zijn nominatie voor Marketeer van het Jaar 2003. In de zomer vroeg Stichting Marketing zijn cv, omdat hij bij de tien laatst weerhouden kandidaten zat. Dat was al een behoorlijke verrassing, want Daman had zijn kandidatuur niet eens zelf ingediend. Onlangs hoorde hij bij de laatste drie genomineerden te zijn. Vreemd, want vorig jaar had hij zijn kandidatuur wel zelf ingestuurd en werd hij blijkbaar te licht bevonden. Wat veranderde er dan zo ingrijpend? Voor Daman niet bijster veel. Al sinds 2000 is hij commercieel directeur van Omob. "Maar nu weet men waarmee ik bezig ben," vermoedt Daman. "Ik kwam bij Omob met de taak om een marketing- en een commerciële directie uit te bouwen. Ik ben verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met distributie, externe communicatie (behalve sponsoring) en marketing. Omob was oorspronkelijk de verzekeraar van de openbare besturen, het letterwoord staat voor Onderlinge Maatschappij van Openbare Besturen. Het bedrijf heeft zich later geopend naar een nichepubliek, de ambtenaren. Sinds 2000 kan iedereen er klant worden en loopt er ook een programma voor ondernemingen." Aanvankelijk leek de opdracht van Daman geen sinecure. Er heerste geen marketing- en commerciële cultuur. Inmiddels waait er een nieuwe wind. Dankzij zijn communicatie kreeg Omob een frisser imago. "De maatschappij die gelinkt was aan de overheid, heeft een andere dynamiek gekregen en is nu een moderne, sympathieke verzekeraar die op een rechtstreekse manier werkt," vindt Daman. Omob genoot een grotere bekendheid in Wallonië dan in Vlaanderen, maar de jongste maanden steeg de merkbekendheid in Vlaanderen van 19 naar 36 %. Dat gebeurde vooral door de communicatie, die een sterk wervend karakter heeft. Omob heeft immers slechts 39 kantoren. Dat aantal betekent niets naast het aantal verkooppunten van verzekeraars als Fortis, Axa of KBC. Daman zegt dat de gemiddelde consument Omob "niet toevallig tegenkomt", zoals gebeurt bij de grote merken met een uitgebreid kantorennet. "Onze communicatie moet daarom genoeg stopping power hebben, moet eenvoudig, toegankelijk en interactief zijn." "De resultaten zijn er," weet Daman. "In 2001 zijn we met 15 % gegroeid, terwijl de markt met amper 5 % steeg. In 2002 was ons objectief een groei van 10 %, maar we kwamen uit op 43 %. De totale markt groeide met nauwelijks 5 tot 6 %. In 2000 hadden we een marktaandeel van 8,1 % en was Omob nummer vier achter Fortis, Axa en KBC. In 2002 was ons aandeel al toegenomen tot 12,6 % en zijn we KBC voorbijgestoken. Met groei op eigen kracht."Aanvankelijk had Mick Daman helemaal geen plannen om in de verzekeringssector actief te worden. Hij droomde van een diplomatieke carrière. Maar tijdens zijn studies leerde hij zijn echtgenote kennen, die sterk verbonden was met Gent en met haar familie. Een diplomatieke loopbaan in het buitenland leek niet bepaald ideaal en Daman zocht dichter bij huis een commerciële functie. Na zijn studie Diplomatieke Wetenschappen volgde hij nog een jaar een aantal vakken aan de economische faculteit. Om dat extra studiejaar te financieren, werkte hij bij een headhunter als desk researcher. In 1986 trad hij als commercieel attaché in dienst bij Sofibank, waar hij vooral leningen aan particulieren verkocht. Hij stapte snel over naar een verzekeringsmakelaar in het Antwerpse en leerde in 1987 de communicatiewereld kennen als account executive bij rekruteringsreclamebureau RC&S. Daman verhuisde naar Track Advertising en trok vervolgens als marketingmanager en consultant voor de bank- en verzekeringswereld naar de Belgische vestiging van het Franse Sodifor. Sodifor was gespecialiseerd in decisionsupport- en marketinginformatiesystemen. In 1991 sloot de Belgische vestiging de deuren en Daman zette zijn eigen bedrijf op, Insurance People. Hij werkte als consultant voor die informatiesystemen en deed headhunting voor de verzekeringssector. In 2000 kreeg hij van Omob, toen één van zijn klanten, het aanbod om de marketingafdeling uit te bouwen. Als consultant noemde Daman zich huurling en de uitwerking van processen kon hij nooit van A tot Z beheersen. De kans om volledige controle te hebben, vond hij bij Omob. Ad van PoppelAls consultant noemde Daman zich huurling en de uitwerking van processen kon hij nooit van A tot Z beheersen. De kans om volledige controle te hebben, vond hij bij Omob.