kandidaat 2: Luc Suykens

Ad Van Poppel medewerker Trends

Jorgen Van hellemont (Sara Lee HBC België), Luc Suykens (Procter & Gamble) en Franciska Decuypere (Banksys) zijn de kandidaten voor de titel Marketeer van het Jaar 2004, een initiatief van de Stichting Marketing. Trends portretteert de drie kandidaten. Deze week: Luc Suykens.

L uc Suykens (41) is manager corporate marketing bij Procter & Gamble Benelux ( P&G), de producent van onder meer Pringles, Pampers, Dreft, Ariel, Dash en Allways. In die functie is hij verantwoordelijk voor de geïntegreerde communicatie van de merken die P&G in onze contreien voert. Dat behelst niet alleen televisie, want P&G heeft ook een uitgebreid directmarketingprogramma en een strategie op retailvlak. “Het is belangrijk dat we ook daar blijven winnen van de hard discounters. We breiden daarom onze kennis over de consument uit. We moeten beter de noden van de consument kunnen beantwoorden. P&G is daarom overgeschakeld van een model van televisiecommunicatie naar een model van connect with the customer.” Dat is een grote verandering die bij P&G is doorgevoerd in de voorbije jaren.

Dat Suykens in een marketingfunctie zou terechtkomen, zat er aanvankelijk niet in. Hij studeerde Toegepaste Economische Wetenschappen in Antwerpen ( Ufsia) en deed stages in de financiële wereld in Frankfurt en Tokio. Maar na Tokio volgde hij een MBA aan de Kellogg School in Chicago. “Ik was sterk in financieel management, maar zwak in algemeen management. De financiële wereld stond me wel aan, maar ik hield ervan om samen te werken met andere mensen in een groot bedrijf. De hoofdbedoeling was met de consument in contact te komen. Dat vond ik minder in de financiële sector,” vertelt hij.

Tijdens zijn verblijf in Amerika kwam hij bij een campus recruitment in contact met P&G. Wat trok hem aan in P&G? “De intellectuele democratie: de persoon die de consument het beste kent, krijgt gelijk. Niet de hoogste manager.”

Suykens startte in 1989 in België als assistant brand manager en was onder meer medeverantwoordelijk voor de lancering van de shampoo Wash & Go ( Vidal Sassoon). Zes jaar later groeide hij Europees door en zorgde vanuit Brussel voor de expansie van het wasmiddel Ace in België, Frankrijk, Duitsland en Engeland. In 1998 werd hij marketingdirecteur global strategic planning voor afwasmiddelen en wasverzachters. Hij begeleidde bijvoorbeeld de overgang van de klassieke groene, ondoorzichtige fles van Dreft naar een doorschijnend exemplaar.

Als gevolg van een reorganisatie verhuisde hij in 2000 met zijn afdeling van Brussel naar Genève. Drie jaar later haalde Willy Delvaux, topman van P&G Benelux, Suykens terug naar België. “Hij zocht iemand met ervaring voor de functie van corporate marketing. En ik wilde voor mijn familie stabiliteit.”

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content