KANAALKAPITEIN

Sinds 1 juli 1999 is Patrick Tillieux (42 j.) directeur-generaal van de betaal-tv-zenders Canal+ Vlaanderen en Canal+ Nederland. Tillieux studeerde in 1980 af als burgerlijk ingenieur bouwkunde aan de KU Leuven en voegde er een master in industrieel beleid aan toe. Het waren géén gouden jaren voor ingenieurs bij ons, wat Tillieux ertoe bracht te solliciteren bij de Franse bouwgroep Bouygues. Hij kon er meteen aan de slag en leerde zo onder meer Saudi-Arabië en Nigeria kennen. In 1984 stapte hij over naar het development team, waar hij de operationele audits van overnamedoelwitten toevertrouwd kreeg. Zo belandde hij in de VS om er een acquisitie met vertakkingen in bouw, vastgoed en zelfs kledingproductie te ontmantelen en alle activa te verkopen. “Ik was 29 jaar en kreeg carte blanche. Ik heb er alle negatieve kanten van het sluiten van bedrijven leren kennen. Maar ik ben er ook geworden wat ik vandaag waard ben.”

Een goede drie jaar later was de liquidatietaak volbracht en kwam hij terug naar Frankrijk, waar Bouygues zich inmiddels in TF1 had ingekocht. Tillieux werd er directeur business development. Zijn grootste wapenfeit was het opstarten van de sportzender Eurosport in 1991. Onder zijn leiding werd het Europese netwerk uitgesponnen en het commercieel beleid uitgestippeld. Eind 1994 kwam hij via een tv-project in Spanje in contact met CLT, dat op zoek was naar een tweede man voor zijn Nederlandse zender RTL4, die net een deal had gesloten met Veronica. Daaruit ontstond de Holland Media Groep, waar Tillieux in maart 1995 algemeen directeur werd.

Eind 1997 richtte Tillieux een eigen participatiebedrijf op, op zoek naar investeringsmogelijkheden in Internet-business. “Dat is door de hype en de onrealistische waarderingen moeilijker gebleken dan verwacht. Wél erg boeiend was het werken aan breedbandprojecten voor Telenet in de eerste helft van dit jaar.”

Bij Canal+ wil hij nu “rust brengen in het bedrijf.” Weet hij: “We hebben een groot personeelsverloop gekend. Het break-evenpoint bereiken tegen eind dit jaar is een ander kortetermijndoel. In Vlaanderen moet dat met organische groei van onze abonnementen (nu 160.000) lukken. In Nederland (270.000 abonnees), waar sport nog belangrijker is en de tv-rechten navenant duurder zijn, zal het meer tijd vergen.” Op langere termijn staat het verbeteren van de relaties met de kabelmaatschappijen bovenaan zijn to do-lijst. Vooral met de zuivere intercommunales Integan (Antwerpen) en Interelectra (Limburg), die Canal+ nog niet op de kabel willen. “Ons goed positioneren voor de tv van morgen – digitaal en interactief – kan alleen in harmonie met de kabelmaatschappijen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content