Op 25 januari verscheen in het Publicatieboek van de Europese Commissie de aanklacht tegen Brussels South Charleroi Airport (BSCA) over de voordelen die Ryanair kreeg om vanuit Charleroi vluchten uit te voeren. De aanklacht is hard. Alle voordelen die de luchthavenuitbater schonk, worden stuk voor st...

Op 25 januari verscheen in het Publicatieboek van de Europese Commissie de aanklacht tegen Brussels South Charleroi Airport (BSCA) over de voordelen die Ryanair kreeg om vanuit Charleroi vluchten uit te voeren. De aanklacht is hard. Alle voordelen die de luchthavenuitbater schonk, worden stuk voor stuk ondergraven. "De Commissie concludeert in dit stadium dat aan Ryanair voordelen zijn verleend die uit staatsmiddelen zijn gefinancierd (...). De Europese Commissie betwijfelt of deze steunmaatregelen verenigbaar met de gemeenschappelijke markt kunnen worden verklaard (...). De Commissie stelt vast dat Ryanair de enige begunstigde is van een steunmaatregel op de markt voor luchtvervoerdiensten." Ryanair zelf toonde zich in een persmededeling erg zelfverzekerd en verwierp het vermoeden van staatssteun. "De scherpte van de tekst maakt niets uit," nuanceert ook Eddy Van de Voorde, professor transporteconomie aan de Universiteit Antwerpen. "Het is nu aan de tegenpartij om weerwoord te geven." Die mening wordt bijgevallen door Michael Schütte, een advocaat van Freshfields Bruckhaus Deringer, die gespecialiseerd is in mededingsingsrecht. "Het oorspronkelijke oordeel zegt niets over de uiteindelijke beslissing. In bijna al mijn rechtszaken heb ik de mening van de Commissie kunnen veranderen. Maar het blijft een moeilijk karwei." In theorie wordt de uitspraak binnen de twee maanden verwacht. Schütte verwacht echter een vrij lange procedure, die waarschijnlijk een jaar zal aanslepen. Het verdict van de onderzoekers wordt eerst intern besproken. Vervolgens wordt het overhandigd aan de commissaris voor Verkeer, Loyola de Palacio. Vandaar vertrekt het naar diverse directoraten-generaal. Het oordeel wordt daarna doorgesluisd naar verschillende kabinetten van commissarissen. Uiteindelijk belandt het bij de raad van commissarissen, die dan bij consensus een oordeel velt. Tussendoor is er dus tijd te over voor lobbywerk. W.R. [{ssquf}]