BMW en Audi blijven een grote aantrekkingskracht uitoefenen op kaderleden. Omwille van hun imago, en dat zal niet snel veranderen. Een fleetbeheerder stelt het cru: "Hoe zou je zelf zijn, als je mag kiezen tussen een BMW 3 en een Toyota Avensis? Je moet geen rekening houden met zuivere aankoopprijs, bedrijfszekerheid of onderhoud. Dus ga je voor uitstraling en imago."
...

BMW en Audi blijven een grote aantrekkingskracht uitoefenen op kaderleden. Omwille van hun imago, en dat zal niet snel veranderen. Een fleetbeheerder stelt het cru: "Hoe zou je zelf zijn, als je mag kiezen tussen een BMW 3 en een Toyota Avensis? Je moet geen rekening houden met zuivere aankoopprijs, bedrijfszekerheid of onderhoud. Dus ga je voor uitstraling en imago."Toch zijn er verschuivingen in het lijstje van de populairste leasewagens voor kaderleden. Rode draad doorheen die shifts: nieuwe modellen liggen altijd goed. In het klassement dat marktleider LeasePlan opstelde voor de eerste acht maanden van 2006 (tabel 1) is de Volkswagen Passat van de zestiende plaats (in 2005) naar de zevende geklommen. Wegens nieuw model. Net zoals de Opel Zafira het goed doet, ook al een model dat in 2005 werd vernieuwd. Dat laatste is uitstekend nieuws voor Freddy De Mulder, managing director van Opel Belgium: "Net zoals we heel tevreden zijn met de algemene groei die we ook met kleinere modellen in de leasing optekenen. We worden meer gekozen." Omdat Opel dan meer auto's verkoopt? "Ook, maar vooral omdat een leasewagen nog echt wordt gekozen." Een consument kiest zijn auto toch ook? "Ja, maar een werknemer kiest zijn firmawagen op een veel vrijere manier dan een particulier. Die laatste koopt zijn auto immers voor een veel langere periode. Bekijk het zo: iemand die een bedrijfswagen krijgt, beschouwt dat als een buitenkans. En vraagt zich af: wat is het beste dat ik kan kiezen met het budget dat ik krijg? Die keuze gebeurt veel uitdrukkelijker op basis van het imago dan in het geval van een particulier. En op basis van recente tendensen in de markt. Precies daarom is de leasemarkt een voorloper van de particuliere markt." Andere sterke nieuwkomer in de leasing is de Ford S-Max, amper een half jaar op de markt en al twintigste. De hitparade van de leasewagens weerspiegelt ook algemene tendensen in de automarkt: de Renault Espace was in dit klassement nog derde in 2004, vijfde in 2005, en in de voorbije acht maanden pas vijftiende. Normaal: het hele monovolumesegment is over zijn hoogtepunt heen. En in 2007 zou het klassement er nog heel anders kunnen uitzien, want ondanks de ongunstige CO2-belasting spelen ook SUV's almaar uitdrukkelijker mee, net zoals andere modellen. Christophe Weerts van BMW Belgium: "We merken dat sommige bedrijven niet alleen berlines aanvaarden in het wagenpark, maar almaar vaker ook coupés. We verkochten er de voorbije maanden opvallend veel als bedrijfswagen. Vroeger was dat not done." En er is al een nieuwe 3 Reeks coupé op komst, dat zal dus weer kunnen tellen, want nieuwe wielen scoren bij kaderleden. Eigenlijk zelfs in de hele sector van operationele leasing. Dat blijkt ook heel goed uit tabel 2, die de markt van de operationele leasing (verhuur op lange termijn) weergeeft in een vergelijking tussen 2005 en de eerste negen maanden van 2006. De spectaculaire terugval van Citroën laat zich perfect verklaren door het feit dat de C5, het model waarmee het Franse merk bij kaderleden zou moeten scoren, zijn fin de carrière nadert. Zoals de groei van Alfa Romeo (38,83 %) zich laat verklaren door de komst van de 159 en 159 Sportwagon: twee nieuwe modellen die de Italianen na een moeilijke periode opnieuw binnenloodsten in de fleetwereld.