Kabouters met een neus voor marketing

Plop verovert nu ook Wallonië

Sinds 2007 zijn Kabouter Plop en zijn vrienden ook te zien op RTL-TVi. En de Franstalige kinderen zijn er dol op: RTL heeft het over een marktaandeel van 20 procent bij de vier- tot veertienjarigen. Een zegen voor de Vlaamse groep Studio 100, want daardoor hebben nu ook bedrijven zoals Danone, Inex, Lotus Bakeries, Brantano en JBC belangstelling voor licenties en partnerships rond deze figuren.

Tekenfilm is te duur

De rol van Plop & co werd altijd al vertolkt door acteurs: Studio 100 heeft aan zijn kabouters nog geen tekenfilm gewijd. Te duur, vooral omdat de personages hoofdzakelijk in de Benelux bekendheid genieten. Een tekenfilm vreet namelijk geld: nadat Studio 100 al 41 miljoen neertelde voor de rechten op (onder meer) Maja de Bij, heeft de groep zopas 12 miljoen euro geïnvesteerd in de realisatie van 78 afleveringen rond Maja.

Licenties bij de vleet

De figuurtjes van Studio 100 spreken alle leeftijden aan en palmen alle winkelrekken in. De onderneming pakt uit met tal van producten. Sommige daarvan creëert ze zelf, voor andere kent ze licenties toe. In dat laatste geval strijkt Studio 100 royalty’s op die schommelen tussen 3 en 12 procent. In totaal beschikt de onderneming over ruim honderd licenties, waaronder twintig voor Plop in België. Behalve boeken, cd’s en dvd’s telt de merchandising rond de figuurtjes van Studio 100 wel 300 verschillende referenties.

Zelfs pleisters en vitamines

Zelfs in de toonbank van de slager zijn de kabouters van de partij. Daar prijken ze op charcuterie (Plop-worst) geproduceerd door Ter Beke. Maar we treffen ze ook aan op melk (Inex), kerstomaatjes, ijsjes (Ola) en ga zo maar door. Bij de onlinefotoprintservice Smartphoto kunt u foto’s van uw oogappels verwerken in een Plop-decor. En nog frappanter: de firma Delta Pharma zette Plop-pleisters en zelfs Plop-vitamines in de markt, allebei te koop in de apotheek.

Koekenbak!

Van alle Plop-licenties brengen die voor koekjes het meest op volgens Hans Bourlon, medeoprichter van Studio 100. De onderneming kende met name een licentie toe aan Cocachoc, een firma die via de supermarkten voor 1,7 miljoen euro aan Plop-koekjes verkoopt.

Toetje van Danone

In juni 2009 voerde Danone België een rebranding van zijn Danette Speeltijd door met een Plop-licentie. Dit toetje van slechts 70 g (gemiddeld weegt een dessert 125 g) mikt uiteraard op kinderen. En met succes: in 2011 werden er 500.000 verpakkingen van verkocht, goed voor 140 ton. Volgens onderzoeksbureau Nielsen vertegenwoordigt dit in België een omzet van 900.000 euro.

CHRISTOPHE CHARLOT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content