Abonnement

Sinds iets meer dan een jaar is de Oost-Vlaming Gijsbrecht Ostyn samen met zijn vrouw actief in de kaashandel. Hij startte Cheesin op om elke Belgische foodie via e-commerce met bijzondere kazen te laten kennismaken. Cheesin werkt in hoofdzaak met een abonnement, maar er is ook de mogelijkheid om eenmalig een bestelling te plaatsen. "In België zijn we de pionier in deze nichemarkt. Het aantal abonnees stijgt elke maand." Ostyn volgde zo'n drie jaar geleden een cursus kaasmeester bij Syntra. De kaashandel is nu nog een nevenjob. Ostyn is actief in de chocoladewereld als marketingmanager.

Geen tijd

De Cheesin-abonnee krijgt één keer per maand een pakket kaas voor twee tot vier personen van een koerier. Het systeem doet denken aan HelloFresh. De abonnee kan niet echt kiezen welke kazen, hij krijgt een selectie van de kaasmeester. De achterliggende gedachte van Ostyn is dat veel mensen geen tijd hebben om tijdens de openingsuren naar een kaasspeciaalzaak te gaan. Een abonnement is dan de oplossing om bijzondere kazen van rauwe melk bij hen te brengen.

Pareltjes

Cheesin onderscheidt zich van supermarkten door rauwmelkkazen aan te bieden. "De supermarkt heeft meestal kazen die gepasteuriseerd zijn om de houdbaarheid te verlengen", zegt Ostyn. "Maar zo dood je niet alleen de zeldzame slechte bacteriën maar ook de goede. Je proeft het verschil. We focussen op die kleine pareltjes en meer en meer ook op kleine Belgische kazen die minder bekend zijn." De kazen worden in een verpakking met interne koeling afgeleverd.

Haalbaarheid

Bij de uitbaters van speciaalzaken bestaat er twijfel over de haalbaarheid van webverkoop van speciale kazen. Hilde Demarez van Hildes Kaasboetiek in Deinze is samen met Gonnie Schollaert van Kaashandel Schollaert in Gent voorzitter van de vzw De Kaasridders. Zij zegt dat een webwinkel een aanvulling op de klassieke winkel is, maar aan huis bezorgen ziet ze nog niet als "een winstgevende zaak". Ex-voorzitter Dirk Martens uit Schilde gelooft nog altijd in de 'klassieke' speciaalzaak omdat daar meer beleving rond het product is: "Webverkoop van kaas raakt daarom niet van de grond en is verlieslatend wegens de te hoge transportkosten."

Druk

De speciaalzaken staan onder druk. Veel consumenten gaan eerder incidenteel naar de speciaalzaak, bijvoorbeeld als zij een kaas- en wijnavond houden. Het aantal speciaalzaken neemt af. "Zaken worden bijna niet meer overgelaten", zegt Hilde Demarez. Uit cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK en het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) blijkt ook dat het aandeel van de speciaalzaken in de kaasverkoop klein is. Ze zijn goed voor slechts 2 procent van het in 2018 verkochte kaasvolume. Dat aandeel daalt. In 2014 was het 2,4 procent.

11,7 kilo

kaas koopt de Belg gemiddeld per jaar. 99,6 procent van de Belgische gezinnen kocht in 2018 kaas en deed dat 45 keer per jaar.

52,4 procent

van de in ons land verkochte kaas is harde kaas (type Gouda, Edam, Maasdammer). 9,2 procent is halfharde kaas (Wijnendaele, Chaumes), 19,7 procent is zachte kaas (Camembert, Brie, blauwschimmelkazen), 6,6 procent is verse kaas, 3,7 procent is geiten- en schapenkaas, en 8,1 procent is gesmolten kaas (vooral smeerkaas).