JUISTE SERVICE.
...

JUISTE SERVICE.Volgens cijfers van de Belgian Advertising Agencies Association (B3A) kenden de reclamebureaus in ons land weinig groei in 1995 : de gemiddelde omzet steeg met slechts 1 %. Bovendien daalde het personeelsbestand gemiddeld met 2 %. Ook bij Garbarski-Euro-RSCG werden de afgelopen jaren de nodige herstructureringen doorgevoerd. Alles wat niet behoort tot de kernactiviteit (het creëren van ideeën) is nu buitenshuis ondergebracht, zoals media-aankoop en productie. Alain Van den Eynde zegt dat zijn bureau het "geluk" heeft gehad vijf jaar geleden alles in vraag te moeten stellen. Het toenmalige Garbarski-RSCG ging destijds samen met Eurocom, en in 1993 was Garbarski-Euro-RSCG een feit (inmiddels is dat op het internationale vlak Euro-RSCG Havas Advertising geworden). Kort na de fusie telde het nieuwe bureau 115 personeelsleden, nu nog maar 56. De tering is duidelijk naar de nering gezet. De nieuwe structuur in twee "lagen" is overigens ook interessanter voor de klanten. Van den Eynde : "Er zijn minder overheadkosten, iedereen is productief. De enige overhead die we hebben, zit bij financiën en administratie. Je hebt toch iemand nodig om de telefoon aan te nemen."Zowat tien jaar geleden was dat wel even anders : de bureaus gaven graag geld uit en de adverteerders waren bereid om te betalen. "De adverteerders kwamen graag naar de bureaus," vertelt Van den Eynde. "Praten over reclame is leuk ; omdat een bureau een servicebedrijf is, werden ze ook altijd goed ontvangen. Foto's en films werden bijvoorbeeld gemaakt op de Bahama's : de klant kwam mee en er werd voor betaald. Die periode is al lang voorbij."Tegen het eind van de jaren tachtig waren de adverteerders niet meer zo gelukkig met de manier waarop de bureaus betaald werden. Ze kregen immers een commissie op de media-aankopen ; als ze een grote omzet haalden, kwam daar nog een extra commissie bij. De adverteerders waren het daar niet meer mee eens en begonnen vragen te stellen. Meer en meer werd het commissie-systeem vervangen door een fee-systeem. Voor de bureaus betekende dat minder inkomsten, dus snijden in de uitgaven. Van den Eynde geeft toe dat er in het verleden nogal eens met geld werd gegooid, en ook dat de bureaus recentelijk in de problemen kwamen. "Het is een slingerbeweging. Ik denk dat de adverteerders nu bereid zijn om de juiste prijs te betalen voor de juiste service."