Joost Roelandts (37): ‘Ik wilde het team absoluut bij elkaar houden’

© GF

Een jaar geleden nam operationeel directeur Joost Roelandts de fakkel over bij Massive Media, het bedrijf boven Twoo, nadat de oprichters Lorenz Bogaert en Toon Coppens zich operationeel hadden teruggetrokken uit het bedrijf. Het duo had eerst gepionierd met de sociaalnetwerksite Netlog. “Continuïteit was een van de belangrijkste doelstellingen”, zegt Roelandts. “Ik wilde het team absoluut bij elkaar houden. Met hen staat of valt het bedrijf. We hebben veel ervaring, sommigen stammen zoals ik nog uit de tijd van Netlog.”

“In de Gentse hoofdzetel gaat het om 35 voltijdse medewerkers, hoofdzakelijk technische functies. Daarnaast zijn er wereldwijd nog een 70-tal freelancemedewerkers die instaan voor de moderatie, de klantenondersteuning en de vertaling van de site. Dat is nodig, want we hebben in zowat elk land van de wereld gebruikers en die willen we zo goed mogelijk in hun eigen taal aanspreken. Daarnaast hebben we ook drie teams die onze site de klok rond monitoren.”

Twoo is sinds eind 2012 een onderdeel van IAC, de Amerikaanse groep die ook Tinder en Match.com in zijn portefeuille heeft.

JOOST ROELANDTS. “Twoo heeft nog altijd veel autonomie. Natuurlijk is er veel communicatie met de groep, onder meer over de strategie. Ik steek veel op door die samenwerking, maar ook voor het bedrijf levert dat veel inzichten op.

“Ik zie de komende jaren geen tweede Tinder opkomen. Heel veel jonge en kleinere bedrijven proberen het, maar het is niet eenvoudig wereldwijd door te breken. Onlinedating is een zeer complexe markt. Je hebt zeer laagdrempelige diensten zoals Tinder, waar mensen zichzelf eigenlijk enkel met één foto voorstellen, tot sites waar men hele vragenlijsten moet invullen. Twoo zit daar ergens tussenin.”

Hoeveel gebruikers telt Twoo?

ROELANDTS. “We hebben 10 miljoen actieve gebruikers per maand. Dat cijfer ligt in de lijn van vorig jaar. We hebben een ouder publiek dan pakweg Tinder, onder meer omdat we wat meer informatie vragen om mensen beter met elkaar te kunnen matchen. De meeste van onze gebruikers zijn tussen dertig en zestig jaar, maar ook de groep van 60-plussers is belangrijk.

“Groei is belangrijk, maar we kijken in de eerste plaats naar het verbeteren van de gebruikerservaring. Twoo besteedt veel aandacht aan maatregelen om de veiligheid en de kwaliteit te garanderen. Een belangrijke parameter om de klantentevredenheid te meten, is het aantal conversaties dat gebruikers met elkaar aangaan. Als mensen langere gesprekken met elkaar voeren via ons platform, dan is dat een teken dat ze een goede match zijn.”

Dat versterkt uw uitstroom.

ROELANDTS. “Mensen die via Twoo een partner hebben gevonden, zijn meestal nadien niet zo actief meer. Sommigen blijven wel nog actief omdat ze op onze site veel vrienden hebben gemaakt. De instroom op peil houden, is dus ook voor een goed functionerende datingsite een prioriteit. Daarom zijn we gestart met onlinemarketing en het budget stijgt jaarlijks.”

Zal Twoo zich ook anders positioneren?

ROELANDTS. “Neen, het product wordt niet radicaal veranderd. We verbeteren het verder en kijken vooral naar niches en hebben een uitgebreidere focus op mobiel. Er zijn nu nog steeds regio’s en bevolkingsgroepen die niet goed bediend worden.”

S.F.

“Ik zie niet snel een tweede Tinder opkomen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content