Het duurde negen maanden voor EVS een opvolger vond voor CEO Pierre L'Hoest, de co-oprichter die in september 2011 vertrok bij de Luikse fabrikant van videoservers. EVS is vooral bekend geworden met zijn vertraagde beelden van sportwedstrijden. "Wij zochten het schaap met vijf poten: een charismatische manager met een internationale visie, niet te oud en met een grondige kennis van de broadcastwereld", zei EVS-voorzitter Pierre Rion ons toen. Dat werd dus Joop Janssen, een voormalige volleybalinternational en ingenieur elektronica uit de streek van Heerlen-Maastricht, die voordien bij Philips in Frankrijk en Noord-Amerika, bij EVS-concurrent Grass Valley en bij distribut...

Het duurde negen maanden voor EVS een opvolger vond voor CEO Pierre L'Hoest, de co-oprichter die in september 2011 vertrok bij de Luikse fabrikant van videoservers. EVS is vooral bekend geworden met zijn vertraagde beelden van sportwedstrijden. "Wij zochten het schaap met vijf poten: een charismatische manager met een internationale visie, niet te oud en met een grondige kennis van de broadcastwereld", zei EVS-voorzitter Pierre Rion ons toen. Dat werd dus Joop Janssen, een voormalige volleybalinternational en ingenieur elektronica uit de streek van Heerlen-Maastricht, die voordien bij Philips in Frankrijk en Noord-Amerika, bij EVS-concurrent Grass Valley en bij distributeur Vitec Videocon werkte. EVS had in 2012 een recordjaar met bijna 138 miljoen euro omzet dankzij evenementen zoals de Olympische Spelen. In de onpare jaren zijn er geen megasportevenementen. Dat EVS het dit jaar minder goed zou doen, was dus verwacht. JOOP JANSSEN. "Ik kende de mensen en het bedrijf al redelijk goed als concurrent en kandidaat-koper in 2003 (toen Vitec met de oprichters van EVS onderhandelde over de overname van hun aandelen, nvdr). Ook cultureel zaten we op dezelfde lijn: wij komen uit dezelfde streek." JANSSEN. "EVS is een heel talentvol bedrijf. Het heeft het misschien zelfs tegen hun eigen verwachtingen en die van vele anderen heel goed gedaan. Dit jaar zou de groei wat minder worden. Ik heb met het team een nieuw strategisch plan voor de komende vier jaar opgesteld. Zonder de sport te benadelen zien we heel veel mogelijkheden in entertainment, nieuws en media. Wij hebben een nieuwe interne structuur op poten gezet, met een uitgebreid en versterkt uitvoerend comité en drie divisies met een aparte directie: sport, entertainment-nieuws en media. Dat geeft goede resultaten, hoewel we natuurlijk nog altijd het effect van de even en oneven jaren hebben. In entertainment, nieuws en media (ENM) groeiden we trouwens al een tijd sneller dan in sport. Het is ook een veel grotere markt: 1,3 miljard euro voor ENM tegen 350 miljoen voor sport." JANSSEN. "Er was een executief comité van drie of vier personen. Nu zijn dat er bijna tien. Wij hebben mensen uit de divisies gepromoveerd en twee externen binnengehaald. Ik vond het nodig dat hun bijdrage een belangrijkere stem kreeg. Het zijn extra posities. De enige vervanging, zoals onlangs aangekondigd, is de financieel directeur. Jacques Galloy heeft hier twaalf jaar gewerkt." JANSSEN. "In de laatste jaren was het voor sommigen niet helemaal duidelijk meer wat ze deden. Met de divisiestructuur kunnen we gerichter werken en de groei versnellen. Dat is intern goed geaccepteerd en ook extern is er veel bijval voor de manier waarop we dat hebben gecommuniceerd -- zowel op de financiële markten als bij broadcastklanten. Het is een hele verandering. We hebben ook een nieuw logo. De grote sportcontracten van volgend jaar, met de Olympische Winterspelen en de Wereldbeker Voetbal, hebben we al veiliggesteld. Maar ook in entertainment, nieuws en media wonnen we mooie contracten." JANSSEN. "In de broadcastwereld kan een bedrijf het alleen heel goed doen als er hard en heel internationaal wordt gewerkt. Ik heb altijd al veel gereisd. Vooral naar de VS en Azië. Dat is nu niet anders. Je moet dicht bij je klanten staan, contact houden, zien wat er gebeurt." B.L."De grote sportcontracten voor volgend jaar zijn al veiliggesteld"