Prik & Tik werkt vanuit een reusachtig magazijn, tot de nok gevuld met flessen van de meest verkochte dranken. Maar ook weinig bekende bieren hebben hun plaats, in met stof bedekte bierbakken waarop namen als Bux Beer, Kapittel Dubbel of Hercule Stout prijken.
...

Prik & Tik werkt vanuit een reusachtig magazijn, tot de nok gevuld met flessen van de meest verkochte dranken. Maar ook weinig bekende bieren hebben hun plaats, in met stof bedekte bierbakken waarop namen als Bux Beer, Kapittel Dubbel of Hercule Stout prijken. "Biercultuur is enorm hip vandaag", zegt algemeen directeur Filip Sevens. "Wij hebben 2600 bieren, waaronder veel kleine merken. Brouwers kunnen bij ons leveren op een centraal logistiek platform in Lommel, terwijl onze leden per vat of bak kunnen bestellen." "Wij gooien alle volumes van onze leden samen", vervolgt Filip Stevens. "Met de drankenproducenten onderhandelen we voor de beste aankoopprijzen. Wat we afnemen, verkopen we met een kleine of soms onbestaande winstmarge door aan onze leden", verklaart Sevens de flinterdunne winstmarges van de coöperatie Prik & Tik (zie tabel). Ook als de leden rechtstreeks bij de drankenproducent bestellen - dat doen ze voor iets meer dan de helft van hun omzet - gelden de Prik & Tik-aankoopvoorwaarden. "Coca-Cola werkt rechtstreeks, en haalt via onze leden 50 miljoen euro omzet. We zijn de grootste klant in de horeca van AB InBev. We verkopen 380.000 hectoliter, of 9 procent van het volume van de brouwer in ons land. Voor Duvel Moortgat zijn we zelfs de grootste klant ter wereld. Al verkopen we uiteraard enkel in België". Van Spadel wordt 14 miljoen liter tot bij de consument gebracht. Filip Sevens is gepokt en gemazeld in de drankensector. Bijna twintig jaar werkte hij voor AB InBev in België. In de zomer van 2008 trok hij naar Prik & Tik. De wat merkwaardige naam verwijst naar een koolzuurhoudende drank (prik) en de combinatie van een sterke drank met een frisdrank (tik). Sevens zag de aankoopcentrale continu groeien. Niet enkel door het toenemend aantal leden. Ook organisch gaan de drankencentrales erop vooruit. Dat mag verbazen, gezien de aanhoudende daling van de horecaconsumptie in ons land. De Prik & Tik-leden leveren aan 6000 horecazaken. "Een bierhandelaar die aan vijftig horecazaken levert, kan behoorlijk zijn kost verdienen", nuanceert Filip Sevens. "Op voorwaarde dat die horecazaken dicht in zijn buurt liggen. Maar ook de bedrijfsvoering en het betalingsgedrag zijn van belang: een strikte opvolging van de horecazaak, met stabiele uitbaters." Maar een drankencentrale leeft ook van particuliere klanten, en daar loopt het wel eens mis. Te vaak zijn drankencentrales kale magazijnen met onoverzichtelijke rekken boordevol diverse dranken. "Onze leden zijn vrij, maar we streven naar een uniformiteit. We hebben standaarden voor de signalisatie, tekens, borden, vlaggen, indeling van de winkel. We willen onze leden meer marketing bijbrengen." Bovendien verouderen drankencentrales samen met hun klanten. "Vier vijfde van onze klanten is tussen 40 en 70 jaar", zegt Sevens. "Jongeren zijn niet groot geworden met de bierhandel. De oudere mensen waren in hun jeugd lid van de Scouts, de Chiro of de KSA. Ze gingen met een aanhangwagen naar de bierhandel hun drank halen. De huidige generatie is groot geworden met de winkelketens." Daarom verstevigt Prik & Tik systematisch zijn merkbekendheid. Dat helpt. Als het nu in de kranten een promotie van biermanden aankondigt, komen er 15.000 reacties. "Vroeger waren er dat 500. Die mensen gaan naar onze Prik & Tik-winkels en leren die zo kennen." Een actie samen met Duvel in het vennotenmagazine van Cera (400.000 exemplaren) leverde 10.000 reacties op. De onderneming is ook een van de vijf hoofdsponsors van Brico Cross, een regelmatigheidscriterium voor veldrijders. Het mediaplan mikt sterk op jongeren, met als belangrijke kanalen Facebook en Q-Music. En sinds maart werkt Prik & Tik samen met Studio 100. "We lanceerden mineraalwater onder de naam K3. Je vindt het enkel in onze winkels." En vanaf november kunt u het ook thuis laten brengen, net als zowat alle andere dranken van het gamma. E-commerce wordt een nieuw kanaal om jongeren te bereiken, al komt dat offensief vrij laat. "Op onze website kunnen consumenten bijna al onze dranken bestellen. Die worden dan thuis geleverd, door de pakjesdienst van bpost. E-commerce wordt geen concurrent voor onze winkels, het is een aanvulling. Jongeren bestellen veel zaken online. We willen van die handel een graantje meepikken, zo niet doen anderen het. De jongeren zijn bovendien onze klanten van de toekomst." De drankenhandelaars verdienen als aandeelhouders van de coöperatie mee aan de e-commerce. Toch blijft nabijheid een belangrijke troef. "De schaalvergroting gaat minder snel dan verwacht. Het aantal bierhandelaars is weliswaar gezakt van 1000 naar ruim 600. Maar het gaat minder snel dan verwacht. Tien jaar geleden dacht men dat er vandaag nog 300 bierhandelaars zouden zijn. De gemiddelde zaak wordt groter en professioneler. Maar de nabijheid wordt gewaardeerd." Wolfgang Riepl, fotografie Debby Termonia"Schaalvergroting in de bierhandel gaat minder snel dan verwacht. Nabijheid wordt gewaardeerd" "Voor Duvel Moortgat zijn we de grootste klant ter wereld"