‘Jongeren klaarstomen voor de arbeidsmarkt’

Als topman van ‘s wereld grootste uitzendconcern The Adecco Group kwam Alain Dehaze niet in een vreemde omgeving terecht. Dehaze kent de h-sector al jaren en zijn stap naar de post van CEO was een interne promotie.

U voerde aan de top een aantal veranderingen door. Welke precies?

ALAIN DEHAZE. “Er kwam een CFO en een nieuwe human resources officer. De Belg Mark De Smedt, die chief human resouces was, staat nu aan het hoofd van de regio Noord-Europa. Maar aan de groeistrategie hebben we niets veranderd. We groeien 6 procent per jaar. In alle regio’s, ook in Europa.”

Heeft de digitalisering een sterke impact op de hr?

DEHAZE. “Dankzij die digitalisering kunnen wij onze productiviteit verhogen. Adecco is nu al gestart met pre-screening van kandidaten via chatbot, een geautomatiseerde gesprekspartner die aan de hand van patroonherkenning antwoorden geeft. Artificiële intelligentie heeft bij ons zijn intrede gedaan. Het gevolg is dat onze mensen kunnen focussen op de goeie match tussen kandidaat en bedrijf. Voor algemene uitzendarbeid gebruiken we digitale platformen. Dat geeft ons de mogelijkheid naar markten te gaan waar we niet actief waren, zoals het leveren van personeel voor events en in hospitality. Een andere digitaal platform dat Adecco samen met Microsoft heeft ontwikkeld, is ‘your own boss’. Het richt zich op de groeiende groep freelancers op de arbeidsmarkt. Het brengt grote bedrijven met freelancers in contact.”

Hoe belangrijk wordt de markt van freelancers?

DEHAZE. “De klassieke tewerkstelling zal altijd belangrijk zijn. We zullen niet van het ene model naar het andere gaan. Maar de freelancemarkt is drie keer groter dan de uitzendmarkt. 30 procent van de arbeidsmarkt in de VS is voor freelancers. Wij verwachten 50 procent tegen 2025. In Europa zie je dezelfde evolutie. In Groot-Brittannië heb je 2 miljoen freelancers, in Italië 4 miljoen. Die trend is gekoppeld aan de nieuwe generatie. Wie nu afgestudeerd is, staat daar veel meer open voor.”

Voelt u als aanbieder van personeelsoplossingen opnieuw krapte op de arbeidsmarkt?

DEHAZE. “In België maar ook in andere EU-landen en in de VS wordt dat dé uitdaging. Het is het oude probleem van het vinden van gekwalificeerde werknemers. Levenslang leren wordt steeds belangrijker. Ten tweede moeten de jongeren zo snel mogelijk over de geschikte competenties beschikken. De jongerenwerkloosheid blijft te hoog.”

1 op de 10 jonge Belgen volgt nog altijd geen opleiding en heeft geen baan. Verontrust u dat?

DEHAZE. “Uiteraard. België verbond zich ertoe dat percentage tegen 2020 te doen dalen richting 8,2 procent. Er is dus nog werk aan de winkel. De oplossing zit in duaal leren. Landen als Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk hebben dat al jaren geleden ingevoerd.

“Ik ben voorzitter van Globale Apprenticeship Network. Dat is een internationaal bedrijfsgestuurd netwerk dat de arbeidskansen van net afgestuurde jongeren probeert te vergroten. Het is een partnership van multinationals als Adecco, Nestlé, Microsoft, UBS en Accenture, de Internationale Arbeidsorganisatie en de OESO dat duaal leren promoot.”

Uw voorganger Patrick De Maeseneire vertelde dat hij grote delen van het jaar de wereld rondreisde. Geldt voor u hetzelfde?

DEHAZE. “Mijn eerste jaar heb ik 80 procent van mijn tijd gereisd. Nu wil ik dat beperken tot 60 procent.”

A.M.

“Wie nu afgestudeerd is, staat veel meer open voor freelancewerk”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content