Groeien is weten
...

Groeien is wetenSnelgroeiers hebben één ding gemeen : ze beheersen hun informatiestromen. Voor toeleverancier Johnson Controls Automotive de nummer één bij de grote bedrijven geldt dat bij uitstek. Tussen bestelling en levering zitten nog hoogstens 45 minuten voor een kompleet zetelsysteem. Niet dat ze in Geel het just-in-time-principe bedachten, maar ze drijven het wel erg ver. "Voor het just-in-sequence waren we wél pionier, zelfs op wereldvlak. Misschien was Volvo er eerder mee bezig, maar het ging minder ver, " vertelt general manager van de Trim-afdeling, René Behiels. "Wij produceren zonder dat ergens nog een inventaris nodig is en bouwen het produkt terwijl de wagen bij de klant al op de lijn staat. Alles wordt netjes in de juiste volgorde aangeleverd. "De Belgische dochter van de Amerikaanse groep Johnson Controls maakt zetelsystemen en zetelkomponenten voor automobielproducenten. Toen Johnson Controls Automotive opstartte in 1989, werd het bedrijf gekoncipieerd op maat van het outsourcing-fenomeen. Autokonstrukteurs gaan wereldwijd op zoek naar zeer gespecializeerde leveranciers die just-in-time leveren. Vaak gaat het om reeds geassembleerde systemen die toegeleverd worden volgens strenge kwaliteitsnormen. Bovendien moeten de leveranciers een eind kunnen meedenken met hun grote klant.De plant in Geel was van meet af aan bestemd om groot te worden. In het startjaar 1989 werd 1,3 miljard frank omzet gehaald, maar na een paar maanden draaide de fabriek op kruissnelheid (toen nog alleen voor GM, het huidige Opel). In 1990 beliep de omzet 4,5 miljard, in 1991 4,3 miljard. Van dan af gaat het omhoog naar 4,8 (1992), 5,5 (1993) en zelfs 5,8 miljard in 1994. En dat in een krimpende automobielmarkt ? René Behiels : "De trend naar outsourcing is volop bezig. Nog maar een 50 % van zetelsystemen komt van toeleveranciers, dus daarin zit nog groei. Bovendien stijgt de waarde van onze zetelsystemen, " verklaart Behiels. Van gewoon losse onderdelen is Johnson geëvolueerd naar geassembleerde systemen en nu naar modules.Schetst Behiels : "We hebben het over modules voor het volledige interieur van een wagen, dus niet alleen de zetels, maar ook de ermee samenhangende systemen, zoals geïntegreerde airbags, elementen voor de achterkompartimenten, deur- en dakbekledingen enzovoort. "Hoewel er intussen al 648 mensen werken (in 1989 nog 239), blijft het belangrijk dat er lean en flexibel wordt geproduceerd. De aanhoudende omzetstijging is ook te danken aan nieuwe klanten (Toyota, Nissan, Ford).De engineeringkapaciteit is een belangrijke sleutel tot het sukses, maar ook de vertikale integratie. René Behiels : "Als systeemleverancier staan wij erop een aantal belangrijke komponenten zelf te produceren of op zijn minst de kennis errond in huis te houden. Onze engineering houdt de technologie van de belangrijkste komponenten nauwlettend in de gaten. Geregeld worden make-or-buy-studies gemaakt. Als iets elders niet echt goedkoper kan, wordt het niet uitbesteed. "J.C.RENE BEHIELS (JOHNSON CONTROLS AUTOMOTIVE) Groei dankzij trend naar outsourcing.