Onlangs pakte VNU New Media uit met Jobworld.be, een website waarop actieve en latente jobzoekers terecht kunnen voor de baan van hun leven. Jobworld richt zich vooral tot hoger opgeleiden tussen 24 en 35 jaar, verdeeld over vijf categorieën (sales & marketing, IT & telecom, financieel-administratief-human resources, ingenieurs-productie-inkoop en management & andere jobs). Volgens Jan Poté, new media manager VNU Business Publications, dekken de vijf categorieën 85% van de markt. De geïnteresseerden kunnen via de site meer informatie krijgen over de aangeboden banen en de bedrijven die ze aanbieden.
...

Onlangs pakte VNU New Media uit met Jobworld.be, een website waarop actieve en latente jobzoekers terecht kunnen voor de baan van hun leven. Jobworld richt zich vooral tot hoger opgeleiden tussen 24 en 35 jaar, verdeeld over vijf categorieën (sales & marketing, IT & telecom, financieel-administratief-human resources, ingenieurs-productie-inkoop en management & andere jobs). Volgens Jan Poté, new media manager VNU Business Publications, dekken de vijf categorieën 85% van de markt. De geïnteresseerden kunnen via de site meer informatie krijgen over de aangeboden banen en de bedrijven die ze aanbieden. Poté wijst ook op het belang van de passieve jobzoeker. Iemand kan zijn wensen ingeven in de computer van Jobworld. Wanneer een adverteerder een passende job aanbiedt, stuurt Jobworld een e-mail naar de passieve zoeker, die al dan niet kan reageren. De adverteerder krijgt niet te horen aan wie Jobworld zo'n bericht verstuurd heeft. "We zullen de profielen nog verscherpen," zegt Poté. De bedoeling is dat de personeelsverantwoordelijken geen massa reacties krijgt, maar een klein aantal specifieke. In een stortvloed van aanbiedingen zitten immers te veel ongeschikte kandidaten. Zo'n lawine wil Jobworld voorkomen. "Het is uiteraard ook geen one-to-one, maar few-to-one," aldus Poté. "De personeelsverantwoordelijken willen immers nog kunnen kiezen." Hij stelt dat het om de kwaliteit en niet de kwantiteit van de reacties gaat. Maar hoe vloeien vraag en aanbod samen? België telt ongeveer 18.000 human resources managers. "Onder hen bevinden zich 3000 tot 4000 echte HR-managers. De anderen houden zich onder andere met human resources bezig," schat Poté. Zowat 5000 personeelsverantwoordelijken ontvingen een mailing, die telefonisch opgevolgd wordt. Wie niet ingaat op een contractvoorstel, wordt later benaderd met een uitnodiging voor een groepsdiscussie. De trekker voor die verantwoordelijken is de prijs van een inlassing: 6500 frank per vacature die vier weken op de site beschikbaar blijft voor geïnteresseerde zoekers. Poté wijst erop dat de prijs het medium ook interessant maakt voor bedrijven die de budgetten niet hebben om in de jobbladen Vacature of Jobat te adverteren. Zowel via de traditionele media alse-media wil Jobworld de jobzoekers overhalen om de site te bezoeken. Radio en internet scoorden als media tot nu toe het sterkst: 28% van de bezoekers kwam op basis van de radiocommercials (op Radio 1, Donna, Studio Brussel) en 33% via internet. Opvallend was dat 13,6% van de bezoekers via kennissen naar de site kwam. "We zullen als try-out ook evenementen sponsoren," vult Poté aan. "We zijn zelfs gelinkt met de site van de popgroep Clouseau. Dat lijkt vreemd, maar Clouseau is al meer dan tien jaar actief en de fans van toen zijn met de groep meegegaan." En vallen dus in de doelgroep. Internet blijkt een belangrijke bron. Men heeft banners op de pagina's vansearch-engines als Yahoo en Alta-Vista. Men werkt daar wel geografisch. "We hebben afspraken met Alta-Vista dat elke Belg de banner van Jobworld te zien krijgt. Ook bij bepaalde search-woorden: iemand die werk of vacature intikt, krijgt een advertentie van Jobworld op de resultatenpagina." Naast de brede sites, zit men ook op specifieke webstekken. Hoe verticaler men gaat, hoe groter het percentage click-throughs. Verder testte men ook de diverse banners: één waarin een incentive centraal staat en één waarin Jobworld alle aandacht krijgt. Het bleek dat die laatste value-proposition beter scoorde. Voor de on- en off line-campagne werkt Jobworld met Luon. Luc Robijns van Luon wijst erop dat de banners in oktober visueel omgegooid zijn. "Anders is er sprake van een burn-out ervan en krijg je na een aantal dagen geen click-throughs meer."