Jo Caudron draait al meer dan 20 jaar mee in de Belgische internetsector. De pionier stond aan het hoofd van twee grote Belgische webbouwers, The reference en One Agency, en is nu actief met het consultancybedrijf DearMedia, gespecialiseerd in nieuwe media. Een jaar geleden nam hij er nog een functie bij. Hij werd voorzitter van de digitalereclamevereniging IAB Belgium, lid van het internationale IAB-netwerk. De Belgische vereniging telt 200 leden en bestaat uit adverteerders, uitgevers, aankoopcentrales, agentschappen en aanverwante dienstverleners. De verscheiden groep heeft één do...

Jo Caudron draait al meer dan 20 jaar mee in de Belgische internetsector. De pionier stond aan het hoofd van twee grote Belgische webbouwers, The reference en One Agency, en is nu actief met het consultancybedrijf DearMedia, gespecialiseerd in nieuwe media. Een jaar geleden nam hij er nog een functie bij. Hij werd voorzitter van de digitalereclamevereniging IAB Belgium, lid van het internationale IAB-netwerk. De Belgische vereniging telt 200 leden en bestaat uit adverteerders, uitgevers, aankoopcentrales, agentschappen en aanverwante dienstverleners. De verscheiden groep heeft één doel: digitale reclame in België bevorderen. Het afgelopen jaar zijn de onlinebestedingen weer gegroeid, dus Caudron kan tevreden terugblikken: "De toekomst van de media is digitaal en die trend zet door. Maar het is niet zo duidelijk waar hij naartoe gaat. Er steken zo veel nieuwe dingen de kop op. Het is nog maar de vraag of die over enkele jaren nog bestaan. Kijk maar naar het traject van Google, Facebook of Apple. Het is boeiender dan ooit." JO CAUDRON. "Dat speelt ons soms in de kaart. Onlinereclame is een stuk goedkoper en beter meetbaar dan reclame via andere kanalen. Bedrijven hebben onlinereclame de afgelopen jaren gebruikt als een soort ontsnappingsroute voor het weinige geld dat ze nog kunnen investeren aan marketing. Tegelijk grepen ze net vaak terug naar gevestigde waarden, zoals televisiereclame. Het is een schizofrene situatie, maar bedrijven zullen naar een nieuwe reclamemix moeten gaan." CAUDRON. "Banners hebben nog veel potentieel, maar er zal nog een pak nieuwe kanalen bij komen. Digitale reclame wordt een breed spectrum van diensten. Daarom is IAB zich ook anders aan het positioneren. Onze technische richtlijnen voor die banners zijn erg bekend, maar we doen veel meer. We doen onder meer onderzoek en geven opleidingen aan mensen uit de sector." CAUDRON. "De regelgeving staat nog in de kinderschoenen. De discussies over hoe bedrijven persoonsgegevens online mogen bijhouden, zijn nog maar net begonnen. Het is een grote bezorgdheid voor het IAB dat het beleid afgestemd is op de realiteit van de markt. Soms gaat de politiek erg ver omdat ze denkt dat ze weet wat de consument wil. In Europa verschilt de aanpak ook van land tot land. De EU heeft bijvoorbeeld richtlijnen afgevaardigd hoe bedrijven cookies -- bestandjes die surfgedrag bijhouden op een computer -- mogen gebruiken. In België is dat bijvoorbeeld beter geïmplementeerd dan in Nederland. IAB heeft een belangrijke rol te spelen in het vinden van een goed evenwicht tussen bescherming van de privacy en praktijken die marktconform zijn." CAUDRON. "Het gaat heel goed. We hebben een ploeg van vier voltijdse medewerkers. In België zijn onder meer de Gouden Gids, Colruyt en Argenta klant. Daarnaast heb ik ook Social Seeder opgericht, een nieuwe tool om activiteit op sociale media te analyseren." S.F."Bedrijven zullen naar een nieuwe reclamemix moeten gaan"