In het boekjaar 2011 was de vakantiemaker het nummer twee in omzet in de provincie West-Vlaanderen, na de eveneens in Oostende gevestigde producent van koelinstallaties Daikin.
...

In het boekjaar 2011 was de vakantiemaker het nummer twee in omzet in de provincie West-Vlaanderen, na de eveneens in Oostende gevestigde producent van koelinstallaties Daikin. Met 975 miljoen euro omzet bleef Jetair onder de 1,3 miljard euro van Daikin. Maar in zijn jongste boekjaar, van begin oktober 2011 tot eind september 2012, ging de vakantiemaker er nog eens 3 procent op vooruit. Daarmee overschreed Jetair de kaap van 1 miljard euro omzet. Het bedrijfsresultaat ging er zelfs nog beter op vooruit. Terwijl de omzet met 3 procent klom, steeg het bedrijfsresultaat met 7 procent naar 58 miljoen euro. Ook het aantal klanten steeg met 7 procent, naar 2,1 miljoen. De vakantiemaker kan dus sterker groeien in winst dan in omzet. De nettowinst klokte af op 38 miljoen euro, waarvan 30 miljoen euro als dividend naar de Britse beursgenoteerde moeder TUI Travel PLC vloeide. Ondanks de economische crisis bleef de vraag naar reizen dus op peil. Toch kreeg Jetair duidelijk ook wat hulp van de weergoden. De slechte zomer in 2012 deed de Belgen nog gauw een last minute naar de zon boeken. Het mag dan al eurocrisis zijn in de zuiderse lidstaten, de Belgen voeden de lokale economie met hun toeristeneuro's. Zolang ze maar zon hebben. Ook in 2011 kende Jetair al een omzetstijging, met 7 procent. Nu kwam daar dus nog eens 3 procent bij. Toch waarschuwt de onderneming voor overmoed. Het herstel van de economie blijft een risico voor het boekjaar 2013. En dan is er nog de geopolitieke instabiliteit in sommige regio's, voor Jetair in de eerste plaats de belangrijke markt in Tunesië. Ook de aanhoudend hoge brandstofprijzen vormen een knelpunt, al is er sinds enkele dagen een belangrijke daling. CEO Elie Bruyninckx steekt de ambities met zijn 529 werknemers trouwens niet onder stoelen of banken. Het meest zichtbare element van die ambitie wordt het gloednieuwe hoofdkantoor van Jetairfly, de luchtvaartmaatschappij van de vakantiemaker aan de luchthaven van Zaventem. Eind dit jaar trekt de onderneming erin. Met op het gelijkvloers een vliegtuighangar, voor onder meer de twee gloednieuwe Embraer-toestellen, en de dan gearriveerde -- als alle perikelen zijn opgelost -- Boeing 787, de Dreamliner, want ook de winstgevende dochter Jetairfly groeit als kool. Van vijf toestellen in 2004, naar 22 nu. En in diezelfde periode van 990.000 naar 2,8 miljoen passagiers. In tegenstelling tot Brussels Airlines, maakt Jetairfly dus winst. Het stokpaardje van Elie Bruyninckx heet "het hybride model". Jetairfly vervoert zowel pakketreizigers als passagiers die enkel een ticket willen. Zolang die toestellen maar gevuld worden. WOLFGANG RIEPLOndanks de economische crisis bleef de vraag naar reizen op peil.