Coolblue is weer op weg naar een recordjaar en breekt door het omzetplafond van 500 miljoen euro. Tegen 2018 moet de kaap van één miljard zijn bereikt voor de populaire Nederlandse onlineretailer. Werk genoeg voor Jeroen Van Camp. Hij is sinds november vorig jaar 'manager Bezorging' bij de onlineretailer en ook woordvoerder van de Belgische activiteiten. "Bij een bedrijf dat jaarlijks met 40 tot 50 procent groeit, is het al een hele opgave de logistieke operatie te beheersen. De bezorging moet gesmeerd verlopen. Coolblue heeft een obsessie met klantentevredenheid."
...

Coolblue is weer op weg naar een recordjaar en breekt door het omzetplafond van 500 miljoen euro. Tegen 2018 moet de kaap van één miljard zijn bereikt voor de populaire Nederlandse onlineretailer. Werk genoeg voor Jeroen Van Camp. Hij is sinds november vorig jaar 'manager Bezorging' bij de onlineretailer en ook woordvoerder van de Belgische activiteiten. "Bij een bedrijf dat jaarlijks met 40 tot 50 procent groeit, is het al een hele opgave de logistieke operatie te beheersen. De bezorging moet gesmeerd verlopen. Coolblue heeft een obsessie met klantentevredenheid." JEROEN VAN CAMP. "We werken voortdurend aan het aanbod. Begin dit jaar hebben we de prijzen verlaagd voor levering op dezelfde dag. Nieuwe methodes uitvinden is niet moeilijk. De uitdaging is de kwaliteit hoog te houden. In België komt meer dan 99 procent van onze pakjes op tijd bij de klant aan. Een hoog percentage, maar we willen nog veel beter doen. En nieuwe vormen van bezorging moeten aan dezelfde hoge standaarden voldoen. "Er zijn drie grote trends in bezorging. Het moet almaar sneller, levering op afspraak wordt belangrijker en klanten willen beter geïnformeerd worden over de status van de bestelling. Enkel een berichtje bij de versturing is niet meer voldoende. We gaan naar een systeem waarbij klanten verlangen dat we kunnen zeggen in welk tijdslot de levering gebeurt." VAN CAMP. "Coolblue let goed op de kosten. Belangrijker nog is dat we alles zo goed mogelijk proberen te meten en alle effecten in kaart proberen te brengen. Een goede service bij de levering is voor ons meer dan een kostenpost. We meten ook wat het doet met de klantentevredenheid en met de perceptie van Coolblue bij de klant." VAN CAMP. "We beheren onze distributiecentra zelf. Daardoor is veel meer flexibiliteit mogelijk, kunnen we snel bijsturen en ook snel nieuwe leveringsformules uitrollen. De complexiteit wordt wel niet alleen bepaald door de leveringsmethode, maar ook door de aard van het product. "De onlineverkoop van wasmachines en ander witgoed breekt nu ook eindelijk in België door. In de buurlanden was dat al langer het geval. De levering daarvan gaat veel verder dan aanbellen en een pakje afgeven. Het product moet in huis worden gebracht, en soms zelfs aangesloten worden op een waterleiding. De uitdagingen bij de levering van witgoed vormden het afgelopen jaar eigenlijk de grootste verrassing. In België werken we daarvoor samen met Dynalogic, een gespecialiseerde partner die ook de leveringen op de dag zelf voor ons afhandelt. Alle andere leveringen gebeuren hier bijna uitsluitend via Bpost." VAN CAMP. "Coolblue geeft geen gedetailleerde cijfers per land. In België groeien we ongeveer even snel als in de Nederlandse thuismarkt." VAN CAMP. "Die video's zijn enorm belangrijk om klanten goed te informeren. Als één beeld meer zegt dan duizend woorden, dan zegt één filmpje meer dan duizend beelden. Zeker voor grote toestellen kan zo'n filmpje dan een realistische voorstelling bieden van hoe groot of hoe dik het product is." S.F."Een goede service bij de levering is voor ons meer dan een kostenpost"