MULTIPLICATOR.
...

MULTIPLICATOR.In de zomer van 1998 stopte Stijn Bijnens samen met een kameraad geld in een oude jeneverstokerij in zijn geboortestad Hasselt. Een folie. "Ik was op slag verliefd op dit pand," zegt hij. "Het wordt nu gerenoveerd. Ik zal er wonen en werken." De Limburgse entrepreneur is gek op opportuniteiten. Ook rond zijn NetVision ontspint zich een net van bedrijfspareltjes. Hij mikt daarmee op een multiplicatoreffect: In 1996 hoorde Bijnens van het initiatief Verisign in het buitenland. "Ik stapte prompt naar de kamers van koophandel en pleitte er voor een eigen orgaan dat digitale certificaten uitgeeft om iemands identiteit op het Net te controleren." Dit lukte. BelSign werd later GlobalSign. In 1998 kocht NetVision - dat nu 35% bezit - de kamers uit; de Gimv, Bruficom, Technicom en KBC Bank en Verzekeringen versterkten het kapitaal. Begin 1998 botste hij op Webpromis, een jonge multimedia-opstart die in 1997 ontstaan was uit een management buy-out bij Nethold (de vroegere holding van de betaaltelevisiezender FilmNet). Webpromis brengt Clic-on op de markt, een multimediadatabank die tekst, video en foto's naadloos over het Net verspreidt. Het systeem is onlangs aangepast voor marketingdoeleinden. NetVision kocht 54%. In de zomer van 1998 werd HostIT opgericht, een 50/50 joint venture met het Nederlandse Telematica International. Die firma ontwikkelt webfarms naar Amerikaans model: dit zijn op Internet-technologie geschoeide, onafhankelijke computercentra die door hun schaalgrootte zowel fysische beveiliging, versnelde toegang als permanente support op het World Wide Web betaalbaar maken. In november 1998 ontstond WebVision, een 90%-spin-off van NetVision die zich specialiseert in het ontwerpen van websites. "Marketing en communicatie zijn niet onze kerncompetentie. Wij zijn ingenieurs," vindt Bijnens. Leuk detail: één jaar geleden wou NetVision nog de Gentse webbouwer E-Com overnemen. Dit mislukte. Het Antwerpse telecombedrijf Alcatel Bell pikte de buit voor hun neus weg. Piet Depuydt