Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD en Overland

De Grand Cherokee CRD en de Overland zijn het eerste tastbare resultaat van de synergie tussen MercedesûBenz en Chrysler.

De CRD wordt aangedreven door de krachtige, koppelrijke (400 Nm) turbodiesel, afgeleid van de krachtbron die in de C-, E- en M-Klasse van Mercedes-Benz zit gemonteerd. Met deze motor heeft de Grand Cherokee eindelijk een krachtbron die past in het 4×4-topgamma. De CRD-vijfcilindermotor _ bij Mercedes-Benz heet hij CDI _ is een moderne turbodiesel met rechtstreekse common rail brandstofinjectie. Het euromixverbruik bedraagt 9,7 l/100 km, wat 16% minder is dan het euromixverbruik van de vrij lawaaierige voorganger. De wagen haalt een topsnelheid van 182 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in 11,2 seconden. De turbodiesel is gekoppeld aan een elektronisch gestuurde vijftrapsautomaat, die ook in de Mercedes C-, E- en M-Klasse en in de nieuwe Grand Cherokee Overland (zie verder) wordt aangeboden. De officiële prijs van dit nieuwe model is nog niet bekendgemaakt, maar zeker is wel dat de Grand Cherokee CRD iets duurder zal zijn dan de Mercedes M 270 CDI.

Terwijl de CRD-motor voor de Laredo– en Limited-versies van de Grand Cherokee is bestemd, wordt de exclusieve nieuwe Grand Cherokee Overland aangedreven door een V8-benzinemotor. Opmerkelijk voor de imposante, luxueuze nieuwkomer is de exclusieve standaarduitrusting. Die bevat, onder meer, zes airbags, automatische ruitenwissers met regensensor, airco, alarmsysteem, elektrisch bedienbaar zonnedak, lederen zetelbekleding, elektrisch verstelbare en verwarmde voorzetels, sierstrips in roodhout (op de bovenkant van het stuur, het instrumentenbord, de middenconsole en in de deurpanelen) en een cd-wisselaar voor tien cd’s. De achterzetels kregen eindelijk een hogere rugleuning mee, zodat ook langere personen voortaan kunnen genieten van superieur zitcomfort achterin.

De Overland heeft standaard een Quadra Drive-vierwielaandrijving. Het systeem zorgt ervoor dat, zodra één of meer wielen doorspinnen, het motorvermogen automatisch en gedoseerd wordt overgebracht op de wielen met de beste grip. Uitermate veilig op de weg en vrij sensationeel op ruw terrein. Tijdens een test op een speciaal daartoe aangelegde hindernis hadden wij genoeg aan het gedoseerd vermogen op één wiel om de hindernis te nemen, terwijl de andere wielen ophielden met draaien.

Patrick op de Beeck

Volgende week: de Lexus SC430.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content