Met de lancering van de Cherokee 2002 biedt DaimlerChrysler een totaal nieuwe Jeep aan. Het koetswerk- en interieurdesign laten geen enkele vergelijking met zijn voorganger toe. Vooraan oogt de Cherokee 2002 op het eerste gezicht als de Grand Cherokee. De korte overhang voor- en achteraan verbetert de terreinprestaties en zorgt voor meer plaats en comfort in het ruime interieur. De vrije hoofdruimte en de montage van het reservewiel op de achterklep vallen...

Met de lancering van de Cherokee 2002 biedt DaimlerChrysler een totaal nieuwe Jeep aan. Het koetswerk- en interieurdesign laten geen enkele vergelijking met zijn voorganger toe. Vooraan oogt de Cherokee 2002 op het eerste gezicht als de Grand Cherokee. De korte overhang voor- en achteraan verbetert de terreinprestaties en zorgt voor meer plaats en comfort in het ruime interieur. De vrije hoofdruimte en de montage van het reservewiel op de achterklep vallen onmiddellijk op. Dankzij de grotere torsiestijfheid van het koetswerk zijn er geen parasietgeluiden in het interieur meer waar te nemen. De nieuwkomer onderscheidt zich nog meer van de voorganger door het uitstekende rijgedrag op de weg, ook bij hoge snelheid. Dat is te danken aan de nieuwe ophanging. Ten slotte is er de uitstekende nieuwe turbodiesel van dochterbedrijf Detroit Diesel. De stille werking, het grote koppel, de zuinigheid en de prestaties van de nieuwe motor zijn ook niet vergelijkbaar met de diesel uit de oude Cherokee. Enkel de mythische naam en de off-road-prestaties heeft de Cherokee 2002 nog gemeen met de voorganger. Tijdens een proefrit in zwaar (droog) terrein, stelden wij nog maar eens vast dat een jeep zich vrijwel nooit klem laat rijden. De bestuurder moet dan wel enkele elementaire off-road-regels in acht nemen. Op verharde wegen en snelwegen rijdt de Cherokee als een moderne berline: soepel, comfortabel, voorspelbaar en veilig. De combinatie van het rijgedrag van een moderne berline en uitstekende terreinprestaties is in dit soort auto's soms ver te zoeken. De comfort- en veiligheidsuitrusting van de Cherokee 2002 scoort ook zeer goed. De nieuwkomer is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus, Sport, Sport Plus en Limited, die in prijs variëren van 28.919 tot 34.606 euro (van 1.166.590 tot 1.396.606 frank). U hebt de keuze uit versies met inschakelbare vierwielaandrijving of permanente aandrijving op alle wielen. Onze voorkeur gaat naar de achterwielaandrijving die, indien nodig, via een tweede schakelpook in 4x4 kan worden geschakeld. Er zijn twee motoren: de turbodiesel (143 pk) en de 3.7 V6 (211 pk) in de versies Sport Plus en Limited. Later wordt het motorenaanbod uitgebreid met een 2.4 benzinemotor (147 pk). De Cherokee heeft standaard een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De V6 is gekoppeld aan een automaat. Onze voorkeur gaat naar de handgeschakelde versies. De automaat _ afgeleid van de Grand Cherokee en Voyager _ kan ons niet bekoren. Hij reageert te snel op de druk op het gaspedaal. Op de weg is dat niet comfortabel. Patrick op de Beeck