Een jaar geleden tankte Nallian 1,25 miljoen euro bij het Nederlandse Newion Investments. Nallian levert een clouddienst voor de uitwisseling van gegevens tussen verladers, vervoerders, expediteurs en andere partijen in de toeleveringsketens. Dat is een avontuur in een branche die niet uitmunt in transparantie.
...

Een jaar geleden tankte Nallian 1,25 miljoen euro bij het Nederlandse Newion Investments. Nallian levert een clouddienst voor de uitwisseling van gegevens tussen verladers, vervoerders, expediteurs en andere partijen in de toeleveringsketens. Dat is een avontuur in een branche die niet uitmunt in transparantie. CEO Jean Verheyen heeft ervaring in samenwerkingsplatformen. Hij leidde de commerciële aanpak van de transactieverwerker Porthus toen die in 2000 begon, en hij was er zelfs na de overname door Descartes nog verantwoordelijk voor business development. Rudi De Meyer, de algemeen directeur van de Antwerpse Havenkoepel, en Joris Allaert, oud-CFO van Porthus, zijn bestuurder bij Nallian. Met tien medewerkers levert Nallian een gebruiksklare community, die de deelnemers operationele gegevens laat delen over de bedrijfsgrenzen heen, zodat ze processen op elkaar kunnen afstemmen. Verheyen: "Groepen als Procter & Gamble vertellen ons dat sommige van hun bedrijfsprocessen intern al volledig geoptimaliseerd zijn. Voor meer efficiëntie moeten zij de hele waardenketen bekijken. Daarom zijn zij bereid gegevens te delen, zij het op een gecontroleerde manier." Het winstpotentieel voor de transporteconomie is bekend. "Een vierde van de trucks rijdt leeg. De andere zijn gemiddeld voor 55 procent gevuld. Dat is ver van optimaal, maar de markt kan zichzelf niet organiseren. Daarom is dit een mooi verhaal" Specialisten als Tri-Vizor of Argusi coördineren nu al de logistiek tussen enkele verladers. Met zijn CargoStream-platform wil Nallian verder gaan. "Wij willen duizend verladers op het platform, zodat je als het ware blindelings de bundelingskansen ziet." De focus ligt op luchttransport. Twee weken geleden stond Verheyen op de stand van Heathrow op Multimodal 2016 in Birmingham. Volgende maand presenteert hij het platform op FlyPharma, de conferentie voor farmalogistiek in Zaventem. JEAN VERHEYDEN. "We blijven niet bij de pakken zitten. In april is Aircargo Belgium opgericht, een overlegorgaan met alle CEO's die betrokken zijn bij het cargogedeelte in de luchthaven. Nallian draagt daar de werkgroep digitalisering. België staat niet achter, maar de luchtvaartsector werkt nog op dezelfde manier als 20 jaar geleden. Wij hopen die een decennium verder te catapulteren." VERHEYDEN. "Trager dan we gehoopt hadden. Het optimisme van de ondernemer botst met de realiteit. Zeker als het over een community gaat, duurt het allemaal wat langer. Het toevoegen van nieuwe applicaties vergt veel tijd. In Brussel hebben we nu een test met slotboeking. Elke truck die goederen komt halen of afleveren op de luchthaven, maakt een afspraak. Zo kun je elkaars planning beter respecteren. Een Engelse softwareleverancier helpt ons met de toepassing. De data op ons platform worden dus gebruikt om verschillende applicaties te voeden. De potentiële efficiëntiewinst is aanzienlijk. Op Heathrow zijn er wachtrijen tot acht uur voor inkomende trucks." VERHEYDEN. "Er zijn finale gesprekken. Het doel is applicaties uit te wisselen. Wat op Schiphol wordt gebruikt, ook hier aan te bieden en omgekeerd." VERHEYDEN. "Vergelijkbaar. Winst is nu niet het doel. Wij willen vooral groeien." B.L."Het optimisme van de ondernemer botst met de realiteit"