JEAN-LOUIS VAN DE PERRE (54): ‘BROUWERS ZIJN ECHTE ENTREPRENEURS’

Een jaar geleden werd Jean-Louis Van de Perre de voorzitter van de Belgische Brouwersvereniging, na een carrière van veertien jaar als hoofd fiscaliteit bij AB InBev.

“Ik heb meer dan dertig brouwerijen bezocht de voorbije maanden. Ik heb veel geluisterd naar de leden. Wat zijn hun uitdagingen? Wat verwachten ze van hun beroepsvereniging? Dat was zeer leerrijk. De biersector in België is enorm divers. Ik ben serieus onder de indruk van de diversiteit en de traditie van het Belgische bierlandschap. Onze brouwers tonen echt dynamisme. Meer dan 62 procent van de productie wordt geëxporteerd, zowel door grote als door kleine brouwers. De Belgische brouwers zijn echte entrepreneurs die naar verre exportmarkten durven te gaan.”

U stelt zelf de vraag: hoe kan de brouwersvereniging hen helpen?

JEAN-LOUIS VAN DE PERRE. “Door de bescherming en de ontwikkeling van de biersector. Bijvoorbeeld via onze promotiecampagne ‘Fier op ons bier’. We tonen aan de Belgen dat bier een mooi product is. Het maakt deel uit van een gezond leven. Buitenlanders zijn gek op ons bier. Wij Belgen zouden er ook trotser op moeten zijn.”

Blijkbaar is die trots onvoldoende. De binnenlandse bierconsumptie steeg vorig jaar met slechts 0,3 procent, naar 8,095 miljoen hectoliter.

VAN DE PERRE. “Het is al goed nieuws dat de consumptie stabiel bleef. De markt kende de jaren voordien een structurele daling. Wat niet wil zeggen dat ik 2014 zal zien als het jaar van de kentering, naar een structurele verhoging van de bierconsumptie. 2014 was een bijzonder jaar, met de Wereldbeker voetbal. We hadden ook gemiddeld de hoogste temperaturen van de voorbije jaren. Dat waren positieve effecten. Campagnes zoals ‘Fier op ons bier’ zijn campagnes van lange adem. We zullen niet onmiddellijk een positief effect zien.”

U moet ook beter samenwerken met de horeca. Die blijft maar klagen over de ‘wurgcontracten’ van de brouwers.

VAN DE PERRE. “De horeca blijft heel belangrijk, goed voor 41 procent van de bierconsumptie. We hebben alle belang bij een gezonde en goed draaiende horeca. We weten dat het vandaag niet gemakkelijk is. De recessie, het rookverbod, de witte kassa, de personeelskosten.

“De problematiek van brouwerijcontracten sleept al langer aan. We staan altijd open voor dialoog, in geval van excessen of onregelmatigheden. We willen samenwerken aan een structureel gezonde horeca. Je hebt ook heel diverse soorten brouwerijcontracten. Horeca Vlaanderen pleit evenmin voor de afschaffing. Er zijn goede redenen voor brouwerijcontracten. De brouwer neemt de rol over van een bankier, en investeert zwaar in een zaak. De brouwer geeft logistieke, promotionele en marketinghulp.”

U stopte eind 2013 bij AB InBev omdat u een betere balans tussen werk en privéleven wilde.

VAN DE PERRE. “Ik werk nu evenveel uren per dag als vroeger. Maar de reizen maken het verschil. Ik reis vandaag nog zelden. Bij AB InBev is het grootste deel van de business internationaal. Daar moest ik naar Brazilië, China, de Verenigde Staten. Dat reizen was vermoeiend. Je verliest veel tijd. Nu blijf ik in België. Maar mijn job is heel boeiend. Ik was jaren vooral actief met financieel-juridische zaken. Nu gaat het veel ruimer. Promotie van bier, communicatie met belanghebbende partijen, lobbying. Er komt veel bij kijken. Het geeft me een ander perspectief op de bierbusiness.”

W.R.

“Er zijn goede redenen voor brouwerijcontracten”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content