Zowat een jaar geleden verliet Francis Lippens het reclamebureau Leo Burnett, waar hij managing director was, om de CEO te worden van FamousGrey, een bureau waar hij zo'n veertien jaar geleden als accountmanager had gewerkt. Hij kreeg de gelegenheid samen te werken creatief directeur Peter Ampe, die hij kent uit de tijd dat beiden bij DDB werkten, tussen 2013 en 2018. "We hebben vijf jaar een tandem gevormd bij DDB. Toen de kans opdook om weer samen te werken, was dat zeker iets om over na te denken. FamousGrey heeft, vergeleken met Leo Burnett, een iets creatiever profiel en het is meer lokaal verankerd. Dat biedt meer potentieel om lokaal je eige...

Zowat een jaar geleden verliet Francis Lippens het reclamebureau Leo Burnett, waar hij managing director was, om de CEO te worden van FamousGrey, een bureau waar hij zo'n veertien jaar geleden als accountmanager had gewerkt. Hij kreeg de gelegenheid samen te werken creatief directeur Peter Ampe, die hij kent uit de tijd dat beiden bij DDB werkten, tussen 2013 en 2018. "We hebben vijf jaar een tandem gevormd bij DDB. Toen de kans opdook om weer samen te werken, was dat zeker iets om over na te denken. FamousGrey heeft, vergeleken met Leo Burnett, een iets creatiever profiel en het is meer lokaal verankerd. Dat biedt meer potentieel om lokaal je eigen ding te doen. Bovendien was het een eer iemand als Marc Fauconnier op te volgen. De keuze was snel gemaakt." Was uw bedje gespreid bij FamousGrey? FRANCIS LIPPENS. "Dat is veel gezegd. De reclamesector is in transitie. Elk bureau heeft zijn uitdagingen. Voor mij was de grootste uitdaging te werken aan de chemie tussen de mensen. De reclamewereld is een mensenbusiness. Zij maken de ideeën. We hebben het afgelopen jaar gewerkt aan de chemie tussen onze mensen en onze klanten. Het team is veel hechter. Dat komt goed van pas in deze rare tijden. "Er is geen magisch recept. Alles begint met eerlijk en transparant communiceren en vertrouwen op de bekwaamheden van de anderen. Dat geeft meer zelfvertrouwen, waardoor iedereen zijn werk beter doet. Ik heb de tijd genomen om te weten te komen wat goed ging en wat minder, wat behouden moest blijven en wat niet. Elk bureau heeft zijn manier van werken en legt eigen accenten. Die moet je kennen." De reclamesector maakt een shift mee richting digitaal en data. LIPPENS. "Absoluut. Er is ook een shift van storytelling naar storydoing. De coronacrisis heeft dat nog versneld. Merken worden tegenwoordig afgerekend op hoe ze zich gedragen en op wat ze doen, niet meer op wat ze zeggen. Proximus is met zijn gratis data en films in deze periode een mooi voorbeeld van storydoing." Adverteerders staan nu wel massaal op de rem. LIPPENS. "Dat hebben we gemerkt. Maar stilaan worden er weer plannen uitgevoerd. Die twee maanden van de crisis wis je natuurlijk niet zomaar uit. Iedere klant gaat daar anders mee om. Er waren campagnes in voorbereiding voor het EK voetbal en de zomerfestivals. Nu die niet doorgaan, wordt dat geld niet of anders uitgegeven." Betekende dat snel schakelen? LIPPENS. "Absoluut. Een voorbeeld was de 'check-check-check'-campagne van de Vlaamse overheid. Tussen de briefing en de uitwerking zat minder dan een week. We hebben dag en nacht, ook in het weekend, gewerkt aan een tv-, print- en influencercampagne. "We kijken nu ook anders naar processen. Iedereen is nu overtuigd van de voordelen van videocalls. We gaan naar een hybride manier van werken, die veel potentieel heeft." Wordt FamousGrey nog leaner en meaner? LIPPENS. "De verleiding is groot om ja te zeggen. Voor klanten is de verleiding ook groot om nog sneller en nog goedkoper te willen werken. Maar daar geloof ik niet in. Je kunt niet altijd in vijf minuten een goed idee hebben. Je moet soms de tijd nemen."