De klassieke fout tijdens een brainstormsessie? Meteen een oplossing zoeken voor het probleem dat op tafel ligt. "Dit is not done", beseft creativiteitscoach Alain Leduc. "Zo rijdt u zich te snel vast in één denkspoor. Beter is zo veel mogelijk ideeën en ruwe, zelfs onrealistische voorstellen verzamelen. Pas daarna volgt het selecteren en vertalen naar de realiteit om een oplossing te vinden." Leduc beschrijft vijf methodes die een berg ideeën opleveren.
...

De klassieke fout tijdens een brainstormsessie? Meteen een oplossing zoeken voor het probleem dat op tafel ligt. "Dit is not done", beseft creativiteitscoach Alain Leduc. "Zo rijdt u zich te snel vast in één denkspoor. Beter is zo veel mogelijk ideeën en ruwe, zelfs onrealistische voorstellen verzamelen. Pas daarna volgt het selecteren en vertalen naar de realiteit om een oplossing te vinden." Leduc beschrijft vijf methodes die een berg ideeën opleveren. De vragenbox bevat een lijst met categorieën van vragen waarmee u een probleem van verschillende kanten kunt belichten. Bijvoorbeeld met tegenstrijdige vragen (Hoe kunnen we de kwaliteit verhogen en de prijs verlagen? Hoe kunnen we het volume verhogen zonder meer plaats nodig te hebben?), onaangename vragen (Hoe verhogen we onze prijs zonder iets te veranderen aan het product of de dienst?) of provocerende vragen (Hoe kunnen we aan onze concurrent vragen het werk in onze plaats te doen?). Met de cinematechniek wordt het project als een film opgevat. De scenario's moeten geschreven worden, acteurs en decors gezocht, locaties regelmatig afgewisseld, met flashbacks naar het verleden of een sterke zoom op een welbepaald detail. De Ephec Hogeschool in Louvain-la-Neuve gebruikte deze methode om de lessen van 26 professoren beter op elkaar af te stemmen. De proffen, studenten en experts kregen als acteurs een welomschreven rol. Regelmatige decorwissels werden gepland met lessen in winkels, de metro of de tuin. De lessen werden in een meer logische volgorde gemonteerd en muziek zorgde soms voor een energieke of kalmere sfeer. In deze derde brainstormingtechniek lijst u beroemde mensen op, van Madonna over Napoleon tot Guust Flater. Vervolgens verplaatsen de deelnemers zich in deze personages. Omlijn de persoonlijkheid, het temperament, zijn of haar universum, gedragingen, grote daden, karaktertrekken en mislukkingen. Deze context levert gegarandeerd denksporen en onvermoede banden met het probleem op, bijvoorbeeld voor een origineel bedrijfsfeestje in Waterloo rond Napoleon. De methode van het geforceerde verband maakt duidelijk dat alles een vertrekpunt voor een brainstorming kan zijn. Neem een krant, kies willekeurig een pagina en leg uw hand ergens op de bladzijde. Teken vervolgens de contouren van uw hand op het blad en selecteer drie woorden die binnen de getekende hand vallen. Zoek zo veel mogelijk verbanden tussen deze woorden. Zo zouden de woorden 'snelheid', 'dosering' en 'vloeibaar' kunnen leiden tot een snelheidswedstrijd in zee voor een merk dat zich als gezond wil presenteren. "Deze negatievebrainstormtechniek is ideaal wanneer je vastzit", zegt Leduc. Vertrek vanuit bestaande feiten over uw markt, bedrijf of product en bedenk compleet het tegenovergestelde. Zo ging Häagen-Dazs in tegen alle marktstudies over de Amerikaanse ijsmarkt die aantoonden dat enkel straatverkopers van vanille-, chocolade-, aardbei- en mokkaroomijs zouden overleven. Haägen-Dazs opende luxueuze ijssalons met een ruime keuze aan nieuwe smaken tegen hoge prijzen. HANS HERMANS