René Konings stond jarenlang met zijn twee voeten in de mediawereld. Hij was negen jaar woordvoerder van de technologiefederatie Agoria. Daarvoor was hij onder meer woordvoerder van Brussels minister Pascal Smet, werkte hij in het Europees Parlement en was hij journalist voor Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. Sinds een jaar is hij chief Brussels Region van Agoria. "Ik houd me bezig met de relaties tussen Agoria en de Brusselse overheid", zegt Konings. "Die overheid is niet alleen de regering van het Brussels Gewest, daar behoren ook instanties toe zoals de administraties en de vervoersmaatschappij MIVB. Ik organiseer de directieraden waarin een twintigtal CEO's van techn...

René Konings stond jarenlang met zijn twee voeten in de mediawereld. Hij was negen jaar woordvoerder van de technologiefederatie Agoria. Daarvoor was hij onder meer woordvoerder van Brussels minister Pascal Smet, werkte hij in het Europees Parlement en was hij journalist voor Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. Sinds een jaar is hij chief Brussels Region van Agoria. "Ik houd me bezig met de relaties tussen Agoria en de Brusselse overheid", zegt Konings. "Die overheid is niet alleen de regering van het Brussels Gewest, daar behoren ook instanties toe zoals de administraties en de vervoersmaatschappij MIVB. Ik organiseer de directieraden waarin een twintigtal CEO's van technologiebedrijven zetelt. Daar beslissen we over de prioriteiten die we bij de Brusselse regering willen aankaarten." Was de overstap naar de leiding van een beleidscel moeilijk? RENÉ KONINGS. "De mensen met wie ik in contact kom, zijn geen onbekenden. Ik kom uit Limburg, maar ik woon al vijftien jaar in Brussel. Het is een internationale stad met veel ondernemerschap." Ondernemerschap is niet het eerste waar mensen aan denken als ze Brussel horen. KONINGS. "Toch is het een dynamische omgeving met een groot potentieel. Er zijn veel technologiestart-ups en veel gemeenschappen die eromheen circuleren. Steden zijn de toekomst, en dat geldt zeker voor Brussel. Het is een stad van minderheden, met veel nationaliteiten. Voor startende ondernemers is deze stad een laboratorium. Dat proberen we vanuit Agoria te ondersteunen. Maar we merken wel dat het voor die start-ups moeilijk is daarna door te groeien tot een scale-up." Hoe komt dat? KONINGS. "Je kunt niet om de Brusselse institutionele lasagne heen. Je hebt de gemeenten, het gewest, de gemeenschap. Je komt altijd dezelfde politici tegen, maar ze dragen altijd een ander petje. Dat maakt dat bepaalde dossiers op de lange baan worden geschoven, of dat belangen met elkaar in conflict komen. Een recent voorbeeld: de strenge stralingsnormen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest brengen de uitrol van 5G in gevaar. Ik ontmoet veel politici met een hart voor de stad, die gevangen zitten in een institutioneel imbroglio. Ze nemen initiatieven en maken plannen voor de digitalisering en smart city's, maar ze blokkeren te vaak als ze nieuwe technologie moeten invoeren. De Brusselse politici zijn ook te snel op hun tenen getrapt als er kritiek komt op Brussel. Een ander heikel punt is het gebrek aan citymarketing." In welke mate bedreigt de mobiliteitsknoop de economische groei van het Brussels Gewest?KONINGS. "Het probleem is bekend. De politici willen het aanpakken, maar we moeten opletten dat we niet van het ene uiterste in het andere vervallen. Soms krijg je de indruk dat sommigen de auto hier willen verbannen. Maar het is ook niet de bedoeling dat je de Grote Markt opnieuw openstelt voor auto's. Je kunt wel historische fouten rechtzetten. Dat betekent meer aandacht voor voetgangers en fietsers. "De stad heeft behoefte aan nieuwe infrastructuur. Dat gaat niet enkel om tunnels, maar vooral om technologische infrastructuur. In de Lego-collectie City van mijn zoontje van vier zitten heel wat smart city-applicaties en elektrisch vervoer. Het zou super zijn dat het stadsgewest waarin hij opgroeit die ook in het echt uitvoert."