Het jazzfestival dat in 1969 voor de eerste keer op poten werd gezet, heeft menig toeschouwer fan gemaakt. Fan van de groene weiden van het Antwerpse Park Den Brandt waar het immens gezellig picknicken is, van de houten vloer in de grote tent die deint als je erover loopt, van jazz. Jazz in volle zon. Jazz waar een breed publiek naartoe komt. Jazz die je moeiteloos inademt, zoals de geur van frietjes en vroeger, van mosselen. Jazz Middelheim heeft zich de voorbije 25 edities terecht in vele harten genesteld, en is voor vele mensen een perfecte opstap geweest naar jazzmuziek.
...

Het jazzfestival dat in 1969 voor de eerste keer op poten werd gezet, heeft menig toeschouwer fan gemaakt. Fan van de groene weiden van het Antwerpse Park Den Brandt waar het immens gezellig picknicken is, van de houten vloer in de grote tent die deint als je erover loopt, van jazz. Jazz in volle zon. Jazz waar een breed publiek naartoe komt. Jazz die je moeiteloos inademt, zoals de geur van frietjes en vroeger, van mosselen. Jazz Middelheim heeft zich de voorbije 25 edities terecht in vele harten genesteld, en is voor vele mensen een perfecte opstap geweest naar jazzmuziek. De openbare omroep acht de tijd rijp voor iets anders: een festival vernieuwt zich, of verdwijnt. Luisteraars van zowel Radio 1, Klara en Studio Brussel moeten hun gading kunnen vinden in het verbrede hoofdprogramma. Het festival opent met een Ladies' Night. Niet dat Jazz Middelheim iets goed te maken heeft, want grote madammen als Carmen Mc Rae, Sarah Vaughan, Betty Carter of Abbey Lincoln waren er altijd meer dan welkom. Maar het is Moederdag voor iets. Tineke Postema, alt- en sopraansaxofoon, opent het festival met een concert dat aardse degelijkheid ademt. Dit kwartet wordt afgelost door de sensuele stem en de swingende samba van de Braziliaanse Tania Maria. Myriam Alter stelt haar nieuwe band voor; een sextet vertolkt haar composities; intelligent, gevoelig en charmant. Zangeres Dianne Reeves sluit de eerste dag af. Dag twee staat voor Crossroads. Le Monde de Kôta brengt een verhaal waarin verschillende werelden samenkomen. Ze staan op Jazz Middelheim als de winnaars van de eerste Elias Gistelinckprijs, die door Radio 1 werd uitgereikt aan de beste groep op het concours van Jazz Hoeilaart. Daarna is het de beurt aan Mâäk's Spirit, een groep die haar debuut op Middelheim al eerder maakte onder het bezwerende geklepper van de Gnawa-castagnetten. Dit jaar nodigen ze de éminence grise van de Europese improviserende scène uit: pianist Misha Mengelberg. Lee Konitz en het Brussels Jazz Orchestra, onder leiding van Ohad Talmor, zorgen voor een laatste set vol vuurwerk. Vrijdag mag u taartjes meebrengen. Al werd Jean Toots Thielemans geboren in april, het laatste concert van de dag staat ingeschreven als Toot's Birthday Party. Hij wordt voorafgegaan door Briskey Big Band en door Buscemi, de alias van DJ Dirk Swartenbroekx. Jazz and beyond is het thema van zaterdag. Nils Wogram & Root 70 brengen pianist Simon Nabotov mee, wat zorgt voor muziek die bruist van plezier. Daarna hoort u het Eric Legnini Trio, een trio rond pianist Legnini die pas nog speelde op het Jazzfestival van Montreal, Canada. Dez Mona, en zanger Gregory Frateur in het bijzonder, veegt als een mannelijke versie van Diamanda Galas de vloer aan met het traditionele lied, en ook de Matthew Herbert Big Band houdt ervan om het gekende te vervormen tot iets nieuws. Zondag slotdag, die wordt gestart met het Jef Neve Trio. Nicolas Thys & The 68 Monkeys brengen een flink stuk van de New Yorkse scene naar Antwerpen. Bert Joris is de absolute recordhouder, hij speelde al zo'n twintig keer op Jazz Middelheim. Dit keer staat hij er met zijn eigen kwartet. En dan mag u de adem even inhouden. Het is meer dan tien jaar geleden dat deze legende nog in België te zien was: Ornette Coleman en zijn kwartet, dat is werkelijk een Grand Finale. Wo 15/8, do 16/8, vr 17/8, za 19/8 en zo 20/8, Park Den Brandt, Wilrijk. Info: tel. 03 232 01 03 en www.jazzmiddelheim.be Ilka Stevens