In mei 1988 bracht Jan Callewaert (42 j.) vanop een mansarde in een Leuvense stadswoning zijn eerste modemkaart op de markt. De Jet 1200 kon een verbinding maken met een zevental nationale PTT-netwerken, en die pan-Europese aanpak sloeg aan. Callewaerts firma, Option International, rijfde binnen de kortste keren orders binnen van gereputeerde pc-fabrikanten als Compaq, Toshiba, ...

In mei 1988 bracht Jan Callewaert (42 j.) vanop een mansarde in een Leuvense stadswoning zijn eerste modemkaart op de markt. De Jet 1200 kon een verbinding maken met een zevental nationale PTT-netwerken, en die pan-Europese aanpak sloeg aan. Callewaerts firma, Option International, rijfde binnen de kortste keren orders binnen van gereputeerde pc-fabrikanten als Compaq, Toshiba, IBM, Apple en Zenith Data Systems. Het voortdurende O&O-werk kostte Option echter handenvol geld. Die cash werd gepuurd uit technologieverkoop aan derden, waardoor het bedrijf zijn voorsprong voor eigen marktpenetratie telkens weer uit handen gaf. Door de introductie van de PCMCIA-standaard - begin jaren '90 - kon deze vicieuze cirkel worden doorbroken. Option was nu in staat om zijn eigen modemexpertise samen te persen op dunne insteekplaatjes en op die manier los van de pc-fabrikanten functionaliteit toe te voegen aan de computer. In 1993 lanceerde het bedrijf onder eigen merknaam zijn eerste hogesnelheidsmodemkaart. Het stijgende succes van de gsm-norm verbreedde de afzetmarkt nog meer. De evolutie van Option wekte de interesse van de investeringsmaatschappij Gimv, die in 1994 via haar Take Off Fonds 24 miljoen frank in het bedrijf investeerde. In mei 1996 volgde een nieuwe kapitaalinjectie: 30 miljoen frank. Anderhalf jaar later stond Option op de Easdaq-beurs genoteerd. Volgens het marktonderzoeksbureau Dataquest kan Option met een aandeel van 36% in de productie van pc-kaarten voor gsm-communicatie (cijfers eerste helft 1998) worden beschouwd als een wereldwijde marktleider - en dit vóór internationale concurrenten als Com One en Psion. "We opereren op zijn Japans," zei Jan Callewaert twee jaar terug (zie Trends, 15 mei 1996). "Om het jaar met een nieuw productconcept op de markt. We moéten wel. De markt is zeer volatiel." En dit is ook gebleken. Zo lagen de verkoopcijfers van de revolutionaire FirstFone-modemkaart het voorbije kwartaal lager dan verwacht. Hierdoor moest Jan Callewaert zijn streefdoel - een verdubbeling van de jaaromzet naar minstens 1,2 miljard frank - herzien. De beurs kon dit maar matig waarderen: het aandeel van Option zakte met 25%. Sommige analisten vonden die knik overdreven. Het potentieel van de firma blijft volgens hen ongeschonden. De markt voor draadloze datacommunicatie groeit exponentieel. Voor Jan Callewaert en een groeibedrijf als Option is het een uitdaging om dit zowel aan de belegger als aan de consument te blijven bewijzen.