Met de lancering van de X-Type, een wagen die thuishoort in het nichesegment van de compacte luxesportberlines met benzinemotor, mikt Jaguar voor het eerst op een jonger publiek. Iets wat duidelijk af te leiden valt uit de prijzen: de goedkoopste X-Type ( 2.5 V6) heeft u al voor 1.334.900 frank.
...

Met de lancering van de X-Type, een wagen die thuishoort in het nichesegment van de compacte luxesportberlines met benzinemotor, mikt Jaguar voor het eerst op een jonger publiek. Iets wat duidelijk af te leiden valt uit de prijzen: de goedkoopste X-Type ( 2.5 V6) heeft u al voor 1.334.900 frank. Jaguar neemt het met het X-gamma op tegen de Duitse tenoren. Vooral de BMW 3-Reeks wordt in het vizier genomen. BMW is dé marktleider, onder meer dankzij uitstekende dieselversies in de 3-Reeks. X-Type - en de andere Jaguar-gamma's - moeten het nog steeds waarmaken zonder dieselversies. Maar de X-Type heeft andere troeven, zoals de beschikbare ruimte achterin en de vierwielaandrijving. Met een lengte van 4,67 m is de X-Type 20 cm langer dan de 3-Reeks (13 cm langer dan Audi A4; 15 cm langer dan Mercedes C). Dit garandeert optimaal zitcomfort achterin want de kofferinhoud is bijna gelijk (440 l in BMW 3; 452 l in X-Type). De uitgebreide, standaard aangeboden comfort- en veiligheidsuitrusting en het luxueuze interieur met de typische Jaguar-look, kunnen eveneens doorslaggevend zijn. Vierwielaandrijving en uitstekende stuurbekrachtiging, gekoppeld aan een verfijnde ophanging, zorgen voor maximaal rijplezier op kronkelende baantjes en autowegen. Wij reden met de 2.5 V6 (194 pk) en de 3.0 V6 (231 pk) en waren minder gelukkig met de werking van de vijftrapsautomaat. Zodra je het gaspedaal iets harder indrukt, schakelt de automaat naar een lagere verhouding. Oncomfortabel en verre van zuinig. "Wij sleutelen aan het probleem. Het zal zeer vlug tot het verleden behoren," antwoordde de X-Type productmanager. Jaguar brengt vijf X-Typeversies uit: het basismodel 2.5 V6, de 2.5 en 3.0 V6'Sport' en de luxemodellen 2.5 en 3.0 V6 'Executive'. Elk model is standaard uitgerust met een manuele vijfversnellingsbak (automaat tegen meerprijs). Voor de X-Type Sport-versies met aangepaste ophanging en interieur betaalt u 1.435.800 frank (2.5-liter), de 3.0-liter kost 1.533.400 frank. Het optionele multimediasysteem van de X-Type is vrij uniek. Met het grote LCD-touchscreen kunt u het airconditioningsysteem en de uitstekende audio-installatie bedienen, net zoals het navigatiesysteem, de tv en de telefoon. Spraakactivering is in meerdere talen beschikbaar, maar jammer genoeg niet in het Nederlands... Patrick op de Beeck