Op het Autosalon van Genève kunt u nog tot 11 maart kennismaken met de Jaguar X-TYPE, een wagen die vanaf juni bij de concessiehouders te vinden zal zijn. Voor de basisversie (2.5 V6; 196 pk) zal 1.334.600 frank moeten worden neergeteld, de topversie (3.0 V6; 231 pk) Executive zal te koop worden aangeboden voor 1.577.000 frank. Momenteel zijn er in het X-gamma maar twee V6-motoren beschikbaar; het is nog wac...

Op het Autosalon van Genève kunt u nog tot 11 maart kennismaken met de Jaguar X-TYPE, een wagen die vanaf juni bij de concessiehouders te vinden zal zijn. Voor de basisversie (2.5 V6; 196 pk) zal 1.334.600 frank moeten worden neergeteld, de topversie (3.0 V6; 231 pk) Executive zal te koop worden aangeboden voor 1.577.000 frank. Momenteel zijn er in het X-gamma maar twee V6-motoren beschikbaar; het is nog wachten tot 2004 voor er een X-TYPE turbodiesel op de markt komt. Met het X-gamma doet Jaguar zijn intrede op de snelgroeiende markt van de compacte (4,67 m) luxeberlines. De belangrijkste concurrenten daar zijn gevestigde waarden als de Audi A4, de BMW 3-Reeks en de Mercedes C-Klasse. Dat blijkt ook uit de verkoopprijzen: de vergelijkbare Audi A4 V6 (220 pk) kost 1.321.132 frank, de BMW 320i V6 (163 pk) 1.230.000 frank en de Mercedes-Benz C240 V6 (163 pk) 1.379.895 frank. Het imago van Jaguar staat in ieder geval op hetzelfde niveau als dat van zijn Duitse concurrenten. Hetzelfde geldt voor de standaarduitrusting, zowel op het gebied van exclusief rij- en zitcomfort (de X-TYPE heeft standaard airco, audio-installatie en cruisecontrol), als op dat van de actieve en passieve veiligheid (zes airbags). De X-TYPE heeft evenwel het onmiskenbare voordeel dat alle versies zijn uitgerust met permanente vierwielaandrijving. De nieuwe Jaguar zal in vijf versies leverbaar zijn: de 2.5 V6 basisversie; de luxueuzere Executive 2.5 en 3.0 (allebei standaard met lederen binnenbekleding); en de zeer sportieve Sport 2.5 en 3.0. De Sport-versies hebben een aangepast onderstel met een sportophanging, een koetswerk zonder chroom en een sportief ogend interieur. Elk model wordt geleverd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar als u dat wenst, kan de autofabrikant ook een elektronisch gestuurde vijftrapsautomaat inbouwen. Jaguar besteedde zeer veel zorg aan de haarscherpe afstelling van het onderstel. De X-TYPE stuurt als een uitstekende, handelbare sportwagen. Bovendien bieden alle modellen evenveel rust, stabiliteit en comfort als de grotere Jaguars. Het elegante, dynamische koetswerk bevat stijlelementen van de XJ, XK en S-TYPE. De ronde vormen, de herkenbare grille, de dubbele ovalen koplampen en de twee uitlaten onderstrepen het bijzondere karakter van Young Mister Jaguar. Patrick Op de Beeck