F ord Genk krijgt de nieuwe Mondeo. En wat dan nog? Geen segment dat het de komende jaren moeilijker krijgt dan dat van de populaire middenklasser . Genre Ford Mondeo, dus, maar ook Renault Laguna of Peugeot 406. Omdat de consument langzaam maar zeker wegglipt uit dit segment. Om over te stappen naar het bloeiende koninkrijk der kleine monovolumes ( Ford C-Max, Renault Scenic, Volkswagen Touran...), of naar...

F ord Genk krijgt de nieuwe Mondeo. En wat dan nog? Geen segment dat het de komende jaren moeilijker krijgt dan dat van de populaire middenklasser . Genre Ford Mondeo, dus, maar ook Renault Laguna of Peugeot 406. Omdat de consument langzaam maar zeker wegglipt uit dit segment. Om over te stappen naar het bloeiende koninkrijk der kleine monovolumes ( Ford C-Max, Renault Scenic, Volkswagen Touran...), of naar een klasse met ietsje meer uitstraling. Die van de Audi A4 of de BMW 320. In dat laatste groepje is er de voorbije maanden een speler bij gekomen: Jaguar, met zijn X-Type. Temeer omdat de Baby-Jag nu ook een diesel heeft: een turbogeblazen tweeliter met rechtstreekse brandstofinspuiting van het type common rail. Inderdaad, overgenomen uit het vooronder van de... Ford Mondeo. Een krachtbron die charmeert met een stevig koppel van 320 Nm bij 1800 omwentelingen per minuut. Bovendien schuift het overboostsysteem nog eens 30 Nm meer onder de voet, zodra je het gaspedaal tijdens het rijden stevig indrukt. Heilzaam voor de hernemingen, veilig om voorbij te steken. Ook best een zuinige motor: tijdens de test van ruim 700 kilometer hadden we 7,6 à 8 liter voor honderd kilometer nodig. Terwijl een strikte naleving van alle snelheidsbeperkingen en een iets minder uitbundige rechtervoet tijdens het accelereren het zelfs mogelijk maakte om moeiteloos onder de zeven liter te duiken. Van de Ford Mondeo heeft de Jaguar X-Type 2.0 D niet alleen de motor geërfd. Hij staat ook op hetzelfde platform. Dat zorgt ervoor dat de X-Type een zeer stabiele, voorspelbare en aangename berline is. De verwantschap met de Mondeo baart inderdaad maar één probleempje: wat met de exclusieve uitstraling van het venerabele Britse merk? Dat lost Jaguar zo op zijn eigen manier op. Met een toch wel oogstrelende koetswerklijn en een snoet die meteen de duidelijke pennentrekken van de huisontwerpers verraadt. En niet in het minst met een bijna perfecte beheersing van trillingen en geluid. Rijden met de X-Type diesel is rustig door het landschap glijden, in een oase van sereniteit. Of door de stad, why not? Want als één ding opvalt tijdens het rijden, dan is het wel dat deze X-Type diesel vederlicht aanvoelt en héél soepel te besturen valt. Terwijl het tuig toch een leeggewicht van anderhalf ton laat optekenen. Enige struikelsteentje tijdens de test: de parkeerhulp vooraan die te pas en vooral te onpas ging biepen. "Wordt aan gewerkt," hoorden we bij Jaguar. Tot slot, niet onbelangrijk: in zijn basisversie (zonder lederen stoelen) is de X-Type diesel scherp geprijsd: 26.350 euro is inderdaad minder dan een Audi A4 of BMW 320 in een vergelijkbare versie. Jo Bossuyt