Grote luxeberlines hebben het moeilijk in België. De verkoop loopt terug. Ondertussen volgt dit marktsegment een trend die voor de hele Belgische markt geldt: een shift van benzinemotoren naar diesel. Alleen is de verschuiving hier nog sterker dan op de totale automarkt: 86 procent van de nieuw ingeschreven luxeberlines sinds het begin van het jaar laten zich aandrijven door een dieselmotor van de jongste generatie. Niet onlogisch, want deze krachtige dieselmotoren geven de benzineversies vaak het nakijken.
...

Grote luxeberlines hebben het moeilijk in België. De verkoop loopt terug. Ondertussen volgt dit marktsegment een trend die voor de hele Belgische markt geldt: een shift van benzinemotoren naar diesel. Alleen is de verschuiving hier nog sterker dan op de totale automarkt: 86 procent van de nieuw ingeschreven luxeberlines sinds het begin van het jaar laten zich aandrijven door een dieselmotor van de jongste generatie. Niet onlogisch, want deze krachtige dieselmotoren geven de benzineversies vaak het nakijken. In dit marktsegment toeren momenteel zo'n 20.000 auto's rond, waarvan 17.000 een dieselmotor in het vooronder hebben en 5000 onder de noemer break vallen. Tot nu toe moest Jaguar op dit niveau genoegen nemen met tweeduizend auto's met benzinemotor. De lancering van de S-Type diesel is dan ook heel belangrijk voor Jaguar: eindelijk een machine waarmee het venerabele Britse merk een groter stuk van de koek kan opeisen. De ingenieurs van Jaguar werkten dan ook naarstig mee aan de nagelnieuwe V6 diesel die samen door Ford en de Franse PSA-groep werd ontwikkeld. Op het eerste gezicht lijkt de cilinderinhoud wat merkwaardig gekozen, tussen de 2,5 en de drie liter, maar qua vermogen en soepelheid moet deze nieuwe zespitter niet onderdoen voor de concurrentie. Wie het motorblok van vederlicht CGI-metaal (Compacted Graphic Iron) bekijkt, kan trouwens wel vermoeden dat er nog een heuse drieliter volgt. Bij Jaguar hebben ze er alvast vertrouwen in: dit tuig zal de verkoopcijfers een flinke duw geven. De verkoop van de goedkopere X-Type diesel kan dat vertrouwen alleen maar versterken. Qua rijgedrag weet deze nieuwe diesel meteen te overtuigen. De prestaties zijn voorbeeldig, maar er is uiteraard ook aan het comfort gedacht. Zo getuigt de geluiddemping van een heel hoog niveau. Precies wat een Jaguar moet zijn. De motor levert zijn gulle kracht met een uitzonderlijke soepelheid en de hernemingen zijn vastberaden. Makkelijk om voorbij te steken, heerlijk bij het uitkomen van een leuke bocht. Beide versies van de versnellingsbak, de handgeschakelde en de automatische, hebben zes gangen. De automaat is trouwens een aanrader, want schakelt heel snel en vooral op het juiste moment. Alleen is hij in tegenstelling tot de meeste concurrenten niet uitgerust met een manuele bediening van het sequentiële type. Sommigen zullen dat jammer vinden, andere klanten die bewust voor een automaat kiezen, vinden dat overbodig. Voorts kreeg de S-Type bij deze lancering van de dieselversie nog een paar kleine cosmetische retouches. Het resultaat is een berline die comfort biedt zoals dat van een auto uit het hogere gamma mag worden verwacht, maar ook een verrassend dynamisch temperament heeft. Alle versies (Classic, Executive en Sport) zijn uitstekend uitgerust, maar ook qua prijs zit deze S-Type diesel goed. Maar zijn grootste deugd is zonder twijfel dat deze nieuwkomer zijn identiteit op geen enkel moment verloochent: dit is en blijft een échte Jaguar. Christophe