Het Rijksmuseum lijkt wel omgetoverd in een arena voor de twee gladiatoren van de barok: Caravaggio en Bernini. Toch gingen de twee tijdens hun leven niet echt in competitie: Bernini was nauwelijks twaalf jaar toen Caravaggio vroegtijdig overleed. De tentoonstelling katapulteert de bezoeker terug naar het begin van de zeventiende eeuw in Rome....

Het Rijksmuseum lijkt wel omgetoverd in een arena voor de twee gladiatoren van de barok: Caravaggio en Bernini. Toch gingen de twee tijdens hun leven niet echt in competitie: Bernini was nauwelijks twaalf jaar toen Caravaggio vroegtijdig overleed. De tentoonstelling katapulteert de bezoeker terug naar het begin van de zeventiende eeuw in Rome. Caravaggio en Bernini waren niet de eersten die dramatiek en theatraliteit in de kunst binnenloodsten, maar beiden perfectioneerden de techniek zogenoemde ' affetti' of menselijke emoties te verbeelden.Zowel de schilderijen van Caravaggio als de beelden van Bernini trekken alle registers open: het zijn emotionele maalstromen, vol passie en drama,. Het is puur cinematografisch effectbejag, en dat kan je bij Caravaggio bijna letterlijk nemen: zijn filmische clair-obscur beïnvloedde tal van fotografen en regisseurs. Bernini was in zekere zin ook een caravaggist: uit zijn beelden, fonteinen, grafmonumenten en bas-reliëfs spreekt ook hang naar naturalisme en theatraliteit. Beide titanen worden in hun context geplaatst: er reisden ook werken van onder meer Guido Reni, Artemisia Gentileschi, Nicolas Poussin en Alessandro Algardi naar Amsterdam. Er is ook een Belg bij: François Duquesnoy, een Vlaamse barokbeeldhouwer die actief was in Italië. Het is de eerste keer dat buiten Italië zoveel werken uit de vroege barok samen te zien zijn. Dat het Rijksmuseum zulke grote internationale tentoonstellingen kan binnenhalen, dankt het mee aan zijn fabelachtige collectie: die is goede pasmunt voor bruikleengevers. De internationale expocatalogus werd verzorgd door de Vlaamse uitgeverij Kannibaal.