Reisenduro's zijn populair, zowel voor grote trips als voor het woon-werkverkeer. Moto Guzzi biedt met de V85TT een Italiaans alternatief met retro-trekjes.
...

Reisenduro's zijn populair, zowel voor grote trips als voor het woon-werkverkeer. Moto Guzzi biedt met de V85TT een Italiaans alternatief met retro-trekjes. Een blik op de snelweg tijdens de spitsuren leert dat een groot aantal motorrijders kiest voor een motor met een Paris-Dakar-uitstraling en grote veerwegen, waarmee ook een ritje op ruw terrein tot de mogelijkheden behoort. BMW is de leider in dat segment met de GS-serie, met een 1250 cc boxer of een 853 cc paralleltwin. Moto Guzzi is in die markt een van de uitdagers met de V85TT, een 853 cc twin in V-opstelling. De V85TT vult het gat in het gamma van de Italiaanse fabrikant na het wegvallen van de 1200 cc Stelvio. Voor de V85TT ontwikkelde Moto Guzzi een nieuwe krachtbron. De tweecilinder heeft twee kleppen per cilinder en levert een vermogen van 80 pk. Het carter is versterkt omdat het een dragend deel is van het nieuwe frame. De aandrijving gebeurt met een onderhoudsvrije cardanas. Zoals alle moderne motoren heeft deze cruise control, traction control, ABS en verschillende instellingen (regen, weg en terrein). De tank heeft een inhoud van 23 liter, goed voor zo'n 400 kilometer. Voor de looks grijpt Moto Guzzi terug naar de jaren tachtig. Het idee achter de motor is de eenvoud en het gebruiksgemak van de enduromotoren uit dat decennium te combineren met de verwachtingen van een moderne allroad-machine. De V85TT heeft een klein windschermpje dat met een meegeleverde inbussleutel enkele centimeters in de hoogte verstelbaar is. Het testexemplaar was voorzien van valbeugels rond het motorblok, een middenbok en een andere uitlaatdemper die een donkerder geluid gaf. Voor de valbeugelset tel je 99 euro neer boven op de basisprijs van 11.715 euro, voor de middenbok 170 euro en voor de vervangdemper 1200 euro.Met de V85TT is het plezierig rijden. De zit is goed: rechtop zodat je een goed overzicht op de weg hebt. Je voelt de motor wel werken en er zijn bij lage toerentallen trillingen in het stuur en de voetsteunen. In fileverkeer is de motor makkelijk tussen de auto's door te sturen. De V85TT is geen pk-monster maar accelereert wel vlot. Op de Vlaamse binnenwegen is er plezierig mee te rijden, al verlang je er wel naar om op die wegen wat meer gas te geven.