Dertig jaar geleden opende Cisco in Brussel zijn eerste technische helpdesk buiten de Verenigde Staten. Nu werken er meer dan 500 mensen en bezet het een sleutelpositie in de Europese activiteiten van de techgigant. Cisco zou hier volgens zijn neergelegde jaarrekening ongeveer 153 miljoen euro omzet draaien.
...

Dertig jaar geleden opende Cisco in Brussel zijn eerste technische helpdesk buiten de Verenigde Staten. Nu werken er meer dan 500 mensen en bezet het een sleutelpositie in de Europese activiteiten van de techgigant. Cisco zou hier volgens zijn neergelegde jaarrekening ongeveer 153 miljoen euro omzet draaien. Oorspronkelijk was Cisco, opgericht in 1984, een specialist in apparatuur voor computernetwerken. Het is weliswaar nog altijd een cruciale leverancier voor bedrijfsnetwerken en internetproviders, maar de omzet van 51,6 miljard dollar is daar almaar minder afhankelijk van. De voorbije jaren bouwde het omvangrijke activiteiten uit in beheer voor datacenters, vergadersoftware (Webex) en cybersecurity. "In 2016 kwam 90 procent van de wereldwijde omzet nog van hardware", zegt Arnaud Spirlet, general manager van Cisco België. "Ondertussen is dat nog maar de helft. De verkoop van eigen software en diensten is fors toegenomen, waardoor we ook grotendeels kunnen rekenen op recurrente inkomsten. Er is een enorme transformatie geweest. Het is een van mijn persoonlijke doelstellingen om de reputatie van ons bedrijf in België bij te sturen." Spirlet heeft die transformatie van dichtbij meegemaakt. In 2016 kreeg hij de verantwoordelijkheid over de Belgische afdeling. Die is grotendeels gefocust op het verkopen aan en ondersteunen van klanten. "We verkopen niet direct, maar via een netwerk van zo'n 2.000 actieve partners in België. Daardoor kunnen we de zeer diverse Belgische markt optimaal bedienen. Grote klanten kiezen meestal voor de grotere ICT-dienstenleveranciers, maar we hebben ook gespecialiseerde partners die focussen op de kmo-markt. We blijven investeren in het ruimere ecosysteem rond Cisco in België. De kwalitatieve manier waarop onze tools bij klanten opgezet worden, is een hoeksteen van onze reputatie. We werken daarvoor ook nauw samen met het hoger onderwijs, VDAB en andere organisaties om mensen in onze tools te trainen. Meer dan 70.000 mensen in België hebben een certificaat van ons behaald. 70 procent van de werkzoekenden die dat certificaat halen, vindt snel een nieuwe baan." Cisco wordt als cruciale infrastructuurleverancier vaak gezien als een van de rookmelders in de wereldeconomie. Slechte prestaties zijn vaak een voorbode voor een algemene terugval van de bedrijfsinvesteringen. Maar dat is nu niet aan de orde. Bij de publicatie van de jongste kwartaalresultaten in augustus was Cisco positief over de nabije toekomst. Ook Spirlet ziet in België geen alarmsignalen. "IT is al een paar jaar geen kostenpost meer, maar een middel om beter en slimmer te werken. In moeilijke tijden is investeren in extra productiviteit net heel aantrekkelijk. Onze investeringen in onderzoek en onwikkeling dalen nooit. Technologie veroudert zo snel, en we willen onze technologische voorsprong behouden."