Isabel houdt het overzicht

Isabel blaast dit jaar vijftien kaarsjes uit. Het initiële businessplan was gebaseerd op 5000 professionele gebruikers. Vandaag telt de aanbieder van financiële oplossingen 110.000 klanten in heel Europa.

De moderne technologie biedt de mogelijkheid om heel wat financiële transacties sneller en efficiënter te laten verlopen. Die gedachte bracht een aantal Belgische banken in 1995 samen om een geïntegreerd internetplatform uit te werken: Isabel. Daarmee kunnen gebruikers in alle discretie alle mogelijke bankverrichtingen uitvoeren: betalingen, domiciliëringen, rekeninginformatie opvragen, enzovoort. Maar ook facturen uitwisselen en officiële documenten naar de overheid verzenden is mogelijk. Een belangrijk voordeel van de Isabel-oplossing is dat de gebruiker toegang krijgt tot meer dan twintig aangesloten banken tegelijk. Als hij dus rekeningen heeft bij verschillende financiële instellingen, dan hoeft hij hiervoor niet de afzonderlijke programma’s voor internetbankieren te gebruiken. Alle verrichtingen op de aparte rekeningen kunnen via een centraal platform uitgevoerd worden. Zo behoudt de gebruiker steeds een volledig overzicht van zijn financiële situatie.

“Bankieren doet niemand graag”, zegt Philippe Dubois. Hij is sinds 1996 managing director van Isabel. Dubois: “Isabel heeft als doel de efficiëntie van het hele proces – van factuur tot betaling – te verhogen. Meer dan dertig banken en 110.000 bedrijfsklanten maken gebruik van deze weboplossing. Dat is een marktpenetratie van 15 procent. Vooral kmo’s, zelfstandigen en vrije beroepen vormen onze grootste klantengroep. Maar ook overheden, scholen en zorginstellingen zijn belangrijke klanten.” Elke Isabel-gebruiker krijgt zelfs toegang tot de digitale loketten van de overheid. In eigen land zijn dat bijvoorbeeld Intervat (voor de btw-aangifte) en Dimona (voor de melding van tewerkstelling). Ook de betaling van de bedrijfsvoorheffing, de kwartaalaangifte en het neerleggen van de jaarrekening bij de Nationale Bank kunnen volledig online via Isabel.

Vier uur verlies

Gebruikers van Isabel betalen een maandelijks basisabonnement. Dat kunnen ze aanvullen met optionele modules voor hun bankverrichtingen. “Wij werken ook nauw samen met ontwikkelaars van boekhoudpakketten”, zegt Dubois. “Uit onderzoek is immers gebleken dat financiële en administratieve werknemers in bedrijven wekelijks gemiddeld tot vier uur tijd verliezen met het overtypen van bancaire gegevens. Daarom is er in de boekhoudprogramma’s van een vijftiental partners een geïntegreerde Isabel-knop terug te vinden: die geeft gebruikers rechtstreeks toegang tot het uitvoeren van bancaire verrichtingen. Op die manier wordt het manuele overtikken tot een minimum herleid en blijft het risico op fouten beperkt.”

De vlotte samenwerking tussen een boekhoudpakket en Isabel hangt uiteraard af van meerdere factoren. Daarom worden al die parameters uitvoerig getest door het onafhankelijke instituut EPCI (Electronic Payment Certification Institute). Gebruikers kunnen op de website van Isabel de resultaten van deze certificeringsprocedure inkijken.

Naast professionele oplossingen ontwikkelt het bedrijf ook toepassingen voor particulieren. Zo is er Zoomit: een applicatie die consumenten onlinetoegang geeft tot hun facturen en loonbrieven. “Die webtool zit ingebakken in de internetbankingtoepassing van negen banken”, zegt Dubois. “Dat levert extra comfort en gebruiksgemak: goedgekeurde facturen worden in enkele klikken betaald. Overschrijvingen overtypen en lange IBAN-, BIC-codes en gestructureerde mededelingen intikken is dus niet langer nodig. Bovendien draag je als gebruiker bij tot een schoner milieu. Het is dan ook een markt met veel potentieel. Zowel het aantal aanbieders van facturen als het aantal eindgebruikers zit in stijgende lijn. Zoomit moet sowieso de standaard worden om facturen te ontvangen en te betalen in internet banking. De module behoort overigens ook tot het Isabel-pakket voor professionele gebruikers.

Een belangrijk element bij financiële en officiële transacties is uiteraard de beveiliging. Dubois wil dan ook een waterdichte zekerheid aanbieden, zonder in te boeten aan gebruiksgemak. De combinatie van de ‘secure signing card’ en de digitale handtekening biedt goede garanties bij de transacties. Ze bewijzen de authenticiteit van de gebruikers en waken over de integriteit van de inhoud van de verrichtingen. Maar Dubois laat niets aan het toeval over: op de website van Isabel staan ook tips om misbruik te voorkomen en om spionagesoftware en virussen te vermijden.

Conservatief bankieren

Intussen bestaat Isabel al vijftien jaar. Door de jaren heen zijn de mogelijkheden van de applicaties sterk uitgebreid. Het achterliggende bedrijf – gevestigd in hartje Brussel – is meegegroeid en telt vandaag 170 medewerkers. Ook de structuur is gewijzigd: door de talrijke fusies in de banksector telt de vennootschap anno 2010 nog vier gelijke aandeelhouders: Dexia, BNP Paribas Fortis, ING en KBC (initieel waren het er zeven). In 2009 realiseerde Isabel een omzet van 46,6 miljoen euro. “De jongste jaren is het aantal klanten echter gestabiliseerd”, zegt Dubois. “De markt is nochtans zeker niet verzadigd. Dat is nog gebleken uit een recente marktstudie. Die bracht aan het licht dat Belgische bedrijven vooralsnog erg conservatief bankieren. Bijna de helft houdt vast aan één bank. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de goede vertrouwensrelatie met de bankier en het gemak.”

Bedrijven die wel met meerdere financiële instellingen werken, zijn volgens diezelfde studie overtuigd van de voordelen: 67 procent ziet het als een beperking van de risico’s en 78 procent doet het om de beste voorwaarden, producten en diensten te verkrijgen. En hoewel de helft van de tweehonderd ondervraagden meerdere toepassingen voor internetbankieren naast elkaar gebruikt, wil 67,5 procent liever één centrale oplossing. Opvallend en eigenlijk tegenstrijdig is wel dat slechts 5 procent van hen op zoek is naar efficiëntere oplossingen. Philippe Dubois: “Bedrijven worden platgewalst met individuele voorstellen van talrijke banken. Daarom werken wij hard aan het verbreden van onze partnerkanalen. Boekhouders en accountants hebben bijvoorbeeld een belangrijke adviserende rol in bankzaken. Leveranciers van boekhoudpakketten en bedrijfsinformatica hebben dan weer een sleutelpositie wanneer het gaat om efficiënt gebruik van de oplossingen.”

Door roel van espen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content