Reacties: e-trends@trends.be
...

Reacties: e-trends@trends.be Sinds 1 januari 2005 is op initiatief van de Europese Commissie de garantieduur voor ieder consumptieartikel van één jaar op twee jaar gebracht. Dat geldt ook voor informatica-investeringen, die meteen wat minder riskant worden. De afgelopen jaren had de prijzenslag juist een kortere duur van de commerciële garanties in de hand gewerkt. De nieuwe bepaling wil de consument beter beschermen tegen bepaalde defecten, die in de twee jaar na de aankoop worden vastgesteld. Een pc of een gsm die een gebrek aan kwaliteit vertonen of niet naar behoren functioneren, of die eenvoudigweg niet beantwoorden aan de beschrijving van de fabrikant, maken voortaan het voorwerp uit van een terugbetaling, een reparatie of een standaardruil. Een uitbreiding van de wettelijke garantie haalt bepaalde gebruiken, die in het informaticawereldje schering en inslag zijn, overhoop. De fabrikanten stellen vaak betalende garantie-uitbreidingen voor die enkele honderden euro kunnen kosten. De klant is geneigd daarop in te teken om het risico van een dure reparatie te vermijden, zeker voor laptops. Die uitgebreide garanties omvatten vaak geavanceerde diensten, zoals het thuis repareren van de uitrusting, het ter beschikking stellen van vervangmateriaal, telefonische ondersteuning, maar ze dekken niet alle defecten. Afwijkingen die voortvloeien uit normale slijtage van het product, een gebrek aan onderhoud, verkeerd gebruik of een accidentele val zijn gewoonlijk niet gedekt. Fabrikanten van eindproducten zijn verplicht om gedurende ten minste tien jaar na stopzetting van het fabriceren van een product over vervangstukken te beschikken. Toch maken cosmetische problemen zoals krassen of vlekken op uw laptop of een gering aantal dode pixels zelden deel uit van een garantie. In dat laatste geval zit u opgescheept met een puntje op uw scherm dat altijd dezelfde kleur houdt en afhankelijk van wat er op uw beeld staat, erg kan opvallen. Fabrikanten slagen er nog steeds niet in vlakke beeldschermen volledig zonder dode pixels te fabriceren, althans niet tegen een aanvaardbare prijs. En dus leggen zij een tolerantie op die van drie tot tien dode pixels gaat. De fabrikant weigert een scherm terug te nemen dat zich binnen de toleranties bevindt die hij heeft vastgelegd. Voor aan slijtage onderhevige onderdelen, zoals batterijen en ventilatoren, geldt hetzelfde, zelfs al zal het leeuwendeel van de detailhandelaars ze uit commerciële hoffelijkheid vervangen. Ook zal geen enkele detailhandelaar u beschermen tegen virusaanvallen op internet of eventuele functiestoornissen van software (de beruchte bugs). Servicedienstspecialisten verdedigen die beperkingen. Zij halen het feit aan dat veel schade wordt uitgelokt door verkeerde manipulaties. Zo kan het omgooien van een kop koffie over een toetsenbord fataal zijn voor een computer. Alleen een omniumverzekering dekt zo'n schade. Fabrikanten mogen niet alles uitsluiten uit hun garantie. Zij nemen talloze uitzonderingen in hun algemene voorwaarden op, maar ze mogen geen wettelijke bepalingen beperken. Veel detailhandelaars zijn er overigens niet van op de hoogte dat de wettelijke garantie naar twee jaar is opgetrokken. Die periode kan zelfs onbeperkt worden als een defect voortvloeit uit een verborgen gebrek, dat bij levering niet ontdekt werd. Maar je moet het wel kunnen hardmaken. Boris Jancen