Dirk Van Ham nam op 1 december 2016 de rol op van Corporate Relations Director Continental Europe op bij Diageo. Hij werkt al sinds 2001 voor de drankenproducent. Na ervaringen te hebben opgedaan in de koffiesector, ging hij er aan de slag als Field Sales Director voor de Belgische markt, om in een volgende fase door te groeien tot Sales Director Benelux. "Vanaf juli 2009 stond ik als Global Customer Director mee aan de wieg van de ontwikkeling van onze Joint Value Creation-agenda met internationale retailers en het Customer Collaboration Center in Londen", legt hij uit. "Van 2012 tot eind 2016 was ik als Country Director Benelux bevoegd voor de s...

Dirk Van Ham nam op 1 december 2016 de rol op van Corporate Relations Director Continental Europe op bij Diageo. Hij werkt al sinds 2001 voor de drankenproducent. Na ervaringen te hebben opgedaan in de koffiesector, ging hij er aan de slag als Field Sales Director voor de Belgische markt, om in een volgende fase door te groeien tot Sales Director Benelux. "Vanaf juli 2009 stond ik als Global Customer Director mee aan de wieg van de ontwikkeling van onze Joint Value Creation-agenda met internationale retailers en het Customer Collaboration Center in Londen", legt hij uit. "Van 2012 tot eind 2016 was ik als Country Director Benelux bevoegd voor de strategische & budgettaire leiding over de commerciële entiteiten van Diageo in België, Luxemburg en Nederland." Vanwaar de keuze voor die nieuwe baan?DIRK VAN HAM. "Het annus horribilis 2015, zowel voor ons bedrijf als de hele sector in België, was een belangrijk moment. Als gevolg van een ondoordachte federale begrotingsmaatregel zagen we een kwart van onze omzet naar het buitenland vertrekken. Die ervaring deed het besef groeien van het belang van een goede dialoog tussen het bedrijfsleven en de politiek, in ieders belang trouwens. In 2015 voerde de regering een accijnsverhoging door zonder eerst een impactanalyse te laten uitvoeren. In mijn nieuwe functie hoop ik een rol te spelen in het vermijden van zulke toestanden. Naast mijn nieuwe functie bij Diageo werd ik ook voorzitter van Vinum Et Spiritus, de Belgische federatie voor wijn en gedistilleerde dranken." Met welke boodschap treedt u, in beide hoedanigheden, naar buiten in het huidige klimaat? VAN HAM. "Een belangrijk deel van de baan is ook de boodschap uitdragen dat alcohol een positieve rol in de maatschappij kan spelen. Daarin moet iedereen zijn verantwoordelijkheid opnemen. Met honderd initiatieven in meer dan veertig landen zet Diageo stevig in op die bewustmaking. Zo legde de Formule 1-piloot Stoffel Vandoorne voor onze Johnnie Walker Join the Pact-campagne uit dat het absoluut niet cool is alcohol en autorijden te combineren." Aan welke targets hebt u het afgelopen jaar gewerkt? VAN HAM. "Ik wil ertoe bijdragen van Diageo een van de meest performante ondernemingen op het Europese vasteland te maken en zijn reputatie van betrouwbaar en gerespecteerd bedrijf voort uit te bouwen. Het is mijn persoonlijke ambitie aan te tonen dat een verantwoorde consumptie van alcohol deel kan uitmaken van een evenwichtige levensstijl." Welke zaken zijn u het afgelopen jaar het meest opgevallen? VAN HAM. "Dat onze regeringen krachtdadige beslissingen durven te nemen, maar ook de wil hebben die te evalueren. Erg positief is dat. Jammer genoeg loopt het vaak moeilijker in een volgende fase bij te sturen en te aanvaarden dat vergissingen zijn gemaakt. De grote uitdaging voor onze sector is irrationele beslissingen bij te sturen. Je merkt dat de anti-alcohollobby hier ook voet aan de grond begint te krijgen. Vaak moeten we vaststellen dat we heel ver van het gezond verstand en de dialoog terechtkomen.