Betaal-per-klikmodel voor jobadvertenties

Jobsyner is nog maar een paar weken actief in België, maar is bij onze noorderburen al een succes. Het Nederlandse bedrijf innoveert op de markt van de jobsites met een betaal-per-klikmodel voor personeelsadvertenties. Bedrijven betalen per klik - per bekeken advertentie dus - een euro. Het budget wordt op voorhand afgesproken. Hoe werkt het? Bedrijven sturen hun personeelsadvertenties naar Jobsyner. De software van het bedrijf koppelt ze vervolgens aan de relevante websites uit hun netwerk. Dat netwerk, dat zo'n 500 sites telt, bestaat uit kleine en nichejobboards, inhoudswebsites - Beursduivel.be voor financiële profielen bijvoorbeeld -, sociale netwerken zoals LinkedIn en Facebook, en Google AdWords. Op deze partnersites kunnen de bezoekers via de applicatie van Jobsyner zoeken op een functie of klikken op enkele vacatures. Het interessante is dat, net als bij AdWords, de software van Jobsyner ervoor zorgt dat de personeelsadvertenties verschijnen op de sites waar uw doelgroep zich bevindt. Voor bedrijven is het een voordeel dat ze precies kunnen meten en uitrekenen hoeveel kliks leiden tot een in...

Jobsyner is nog maar een paar weken actief in België, maar is bij onze noorderburen al een succes. Het Nederlandse bedrijf innoveert op de markt van de jobsites met een betaal-per-klikmodel voor personeelsadvertenties. Bedrijven betalen per klik - per bekeken advertentie dus - een euro. Het budget wordt op voorhand afgesproken. Hoe werkt het? Bedrijven sturen hun personeelsadvertenties naar Jobsyner. De software van het bedrijf koppelt ze vervolgens aan de relevante websites uit hun netwerk. Dat netwerk, dat zo'n 500 sites telt, bestaat uit kleine en nichejobboards, inhoudswebsites - Beursduivel.be voor financiële profielen bijvoorbeeld -, sociale netwerken zoals LinkedIn en Facebook, en Google AdWords. Op deze partnersites kunnen de bezoekers via de applicatie van Jobsyner zoeken op een functie of klikken op enkele vacatures. Het interessante is dat, net als bij AdWords, de software van Jobsyner ervoor zorgt dat de personeelsadvertenties verschijnen op de sites waar uw doelgroep zich bevindt. Voor bedrijven is het een voordeel dat ze precies kunnen meten en uitrekenen hoeveel kliks leiden tot een interessant cv of een aanwerving. Het concept is geboren uit frustratie over de bestaande jobboards, zegt Tom Proost, managing partner van Jobsyner België. "Als je 's ochtends een vacature plaatst op een jobboard, kan het zijn dat die 's avonds al naar de derde pagina is verhuisd. Daarnaast betaal je bij de bestaande jobboards een vast bedrag per vacature zonder te weten wat je ervoor terugkrijgt." Bovendien is volgens het Nederlandse onderzoeksbureau Intelligence Group slechts 13 % van de mensen actief op zoek naar werk. Zo'n 47 % zoekt latent en 40 % helemaal niet. Het zijn juist de mensen die niet of latent op zoek zijn, die Jobsyner wil bereiken. Uit cijfers blijkt dat zij het vaakst van job veranderen. www.jobsyner.be"Als je een gewoon cv stuurt, val je niet op", zegt An De Jonghe, oprichtster van TrendQ, dat advies geeft over onder meer e-recruitment. "Op Visualcv.com kun je op een professionele maar originele manier solliciteren. Deze cv's zijn veel interactiever: je kunt er links in plaatsen, verwijzen naar je netwerkprofielen, je blog of een kadertje plaatsen met het laatste boek dat je hebt geschreven. Zo'n tool is vooral interessant voor creatieve beroepen en marketingprofielen. Visualcv is een Amerikaanse site, maar ook in Europa komen er soortgelijke sites. Zo is Eurocv.eu een gratis platform waar je je cv gratis kunt opladen." www.visualcv.comNogal wat rekruteurs raden kandidaten dringend aan hun Facebook-profiel op te poetsen als ze een nieuwe baan zoeken. In haar boek S ociale media voor hr-professionals geeft An De Jonghe van TrendQ enkele tips aan kandidaten. Met vriendenlijstjes kunt u uw connecties opdelen in verschillende categorieën zoals vrienden of collega's. Zo krijgen uw collega's de berichtjes voor vrienden niet te zien. Met de privacyinstellingen kunt u ervoor zorgen dat uw Facebook-profiel niet opduikt in de zoekresultaten van Google. Voorts vermijdt u beter genante foto's en houdt u fotoalbums en persoonlijke informatie beter privé. Let erop dat u geen applicaties toevoegt waarmee u zich belachelijk maakt en waak erover geen berichten op uw prikbord te plaatsen die nadelig voor uw carrière kunnen zijn. De Belgische start-up CVTrust, die door het ondernemersnetwerk Enterprize zopas werd verkozen tot Jonge Ondernemer van 2010, vertrekt van een eenvoudige nood. Bedrijven en rekruteurs willen zeker zijn dat kandidaten hun cv niet al te veel opsmukken of zelfs liegen. CVTrust heeft een softwareplatform ontwikkeld waarop kandidaten een cv kunnen aanmaken en laten controleren. Via het platform worden ex-werkgevers, scholen en andere referenties gevraagd om de informatie in het cv te bevestigen. De hr-manager die het cv opent via het platform ziet in een oogopslag welke feitelijke informatie al gecheckt is. Onder meer het consultancybedrijf Altran maakt al gebruik van de technologie van CVTrust. www.cvtrust.comAlexandre Paternotte de La Vaillée, partner van searchbureau Ahead, staat soms versteld van de gebrekkige profielen en cv's die hij op netwerksites aantreft. "Je cv is het belangrijkste document in je leven en LinkedIn kun je beschouwen als een verkort cv. Veel mensen actualiseren hun profiel niet als ze van baan veranderen, of ze vermelden dat ze senior manager zijn zonder erbij te zeggen wat ze precies doen. Als ik iemand zoek die gespecialiseerd is in strategie, maar een reactie krijg van iemand die een hr-expert blijkt te zijn, hebben we allebei tijd verloren." Een cv moet dus compleet en beknopt zijn. Iemand met een cv van vijftien bladzijden valt af, want die kan niet synthetisch denken. Heel belangrijk is keywords toe te voegen aan het profiel, zodat rekruteurs die iemand met uw profiel zoeken ook echt bij u terechtkomen.BlueSteps, dat al zo'n tien jaar bestaat, is een instrument van de wereldwijde Association of Executive Search Consultants (AESC) waarmee executives - met een minimumloon van 150.000 dollar - hun carrière kunnen beheren in een beschermde omgeving. "BlueSteps wordt vaak gebruikt voor grensoverschrijdende rekruteringsopdrachten", zegt Christophe de Callataÿ van AESC. Denk aan een Duits bedrijf dat iets wil opzetten in China en iemand nodig heeft die beide markten goed kent. Zowat 6000 searchbureaus en 60.000 kandidaten zijn lid van BlueSteps. Je betaalt 250 euro en bent dan lid voor het leven. "BlueSteps is eigenlijk een careermanagementtool, met onder meer een blog, nieuwsbrief, LinkedIn-groep en forum." www.bluesteps.comBenny Debruyne