Quattro en DMB&B
...

Quattro en DMB&BVorige week donderdag werd reclamebureau Quattro omgedoopt tot Quattro-DMB&B. Daarmee hebben de vier partners van Quattro ( Jan Cordemans, Walter Dermul, Jan Van den Bergh en Marc Michils) de wat moeilijk draaiende vestiging van het internationale reclamebureau DMB&B in de structuur opgenomen. Vroeger was DMB&B één van de grootste Belgische bureaus, maar in enkele jaren tijd viel het sterk terug tot de middenmoot. Marc Michils zegt dat Quattro een paar weken krijgt om na te gaan wat er moet gebeuren om DMB&B weer op het juiste spoor te krijgen. "Er is al veel gesaneerd door 'internationaal', door Johan Hofstra, de topman van DMB&B-Nederland die verantwoordelijk is voor Noord-Europa. In feite ben ik slecht geplaatst om precies te zeggen wat het probleem van DMB&B in België was. We hebben het daar eigenlijk nooit over gehad. Was het niet mee met de markt ? Of met de evolutie ? In Frankrijk, in Groot-Brittannië en in Nederland draaien de vestigingen wél goed. Daar beweegt van alles. Wij zijn ook nogal sceptisch naar de eerste bijeenkomsten met DMB&B gegaan."Het initiatief om te praten kwam vorige zomer van DMB&B ; er waren ook contacten met andere bureaus. Quattro had wel oren naar een internationale binding : een groot deel van de Belgische markt zou anders onbereikbaar blijven, omdat veel beslissingen over samenwerking met bureaus genomen worden op internationaal vlak. Quattro zat sinds 1991 in de keten van cdp (Brits, Japans) maar besloot daar vorig jaar uit te stappen omdat die samenwerking niet de verwachte resultaten opleverde. Michils : "Toen hebben we beslist ons open op te stellen naar de markt. Dat kon nog rustig een paar jaar duren, maar we wilden ons wel aansluiten bij een internationaal bureau. We hadden echter niet verwacht dat er zo snel een opportuniteit zou komen." Over de aandelenverhoudingen wilde Michils niets kwijt, maar het is wel een feit dat Quattro voorlopig de meerderheid van de aandelen behoudt. De hele operatie is overigens vergelijkbaar met die van VVL en BBDO in 1983. Toen vroeg BBDO aan VVL de noodlijdende Belgische vestiging over te nemen ; ook toen nam het lokale bureau (VVL) de meerderheid van de aandelen. De BBDO-holding is nu op één na de grootste reclamegroep van ons land. Marc Michils is afkomstig van VVL/BBDO. "Het is heel vergelijkbaar," zegt hij. "Ik heb ook de bedenking gemaakt : 'L'histoire se répète'. Op een bepaald moment in de evolutie van een bureau moet je internationaal gaan ; op termijn heb je daar behoefte aan. DMB&B kwam echter nù langs. Je kunt dan moeilijk zeggen : kom over drie jaar nog maar eens terug."