R enault-topman Pierre-Alain De Smedt is een echte Belg, met een Vlaamse vader en een Waalse moeder. Hij heeft bestuursfuncties bij Belgacom, de Nationale Portefeuille Maatschappij en, sinds 30 november, Deceuninck. De redacties van Trends en Trends-Tendances hebben De Smedt verkozen tot Internationaal Manager...

R enault-topman Pierre-Alain De Smedt is een echte Belg, met een Vlaamse vader en een Waalse moeder. Hij heeft bestuursfuncties bij Belgacom, de Nationale Portefeuille Maatschappij en, sinds 30 november, Deceuninck. De redacties van Trends en Trends-Tendances hebben De Smedt verkozen tot Internationaal Manager van het Jaar 2004. Zijn loopbaan startte hij in 1966, na zijn studies Handelsingenieur en Financiële en Economische Wetenschappen aan de ULB, bij het chemieconcern Solvay als adjunct-directeur informatica. Drie jaar later stapte hij over naar Siemens België en in 1971 naar Bosch België, waar hij als 27-jarige administratief en financieel directeur werd. Nog twee jaar later werd hij gedelegeerd bestuurder van Volkswagen Vorst. Na een kortstondig ommetje bij Tractebel in 1988-1989 keerde hij terug naar de Duitse autobouwer voor een internationale carrière bij Autolatina (de Zuid-Amerikaanse dochter van VW en Ford) en Seat in Spanje. Sinds 1999 bekleedt hij bij Renault de tweede positie, na Louis Schweitzer. In april volgend jaar wordt die echter opgevolgd door Carlos Ghosn, die Vilvoorde sloot en Nissan van de ondergang redde. De Smedt hielp intussen het moederschip te redden. Hij was de gangmaker van de Mégane, waarvan 900.000 exemplaren per jaar worden verkocht. "Succes is nooit een kwestie van toeval," vindt Pierre-Alain De Smedt. "Het is bij ons het resultaat van strikt uitgevoerde plannen. We hebben zware inspanningen moeten leveren om de markt te heroveren. Zo hebben we in zes jaar tijd twee besparingsplannen van 3 miljard euro doorgevoerd. Op die manier zijn we de rendabelste Europese autofabrikant geworden, terwijl iedereen het erover eens is dat Europa de meest concurrerende markt ter wereld is. In zes jaar tijd is de monteertijd van een auto gehalveerd." Maar alles is relatief, beseft De Smedt. "Er zou wel eens een Chinese constructeur kunnen doorbreken, en zo goed als zeker ook een Koreaanse." Ariane Petit/L.H. Pierre-Alain De Smedt (60).Is: adjunct-directeur-generaal van Renault. Vrije tijd: ski, tennis, varen, lezen. Ariane Petit/L.H."Er zou wel eens een Chinese constructeur kunnen doorbreken, en bijna zeker ook een Koreaanse."